Atlas Journal, cilt.8, sa.47, ss.2573-2578, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma Suzuki Keman Okulu II kitabının içerdiği sağ el ve sol el tekniklerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Betimsel
nitelikli olan bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden içerik analiz modeli kullanılmıştır. Araştırmada, Suzuki Keman Okulu II
kitabındaki 12 parçada öğrencilere kazandırılması planlanan sağ el ve sol el teknikleri tablolaştırılarak sunulmuştur. Suzuki Keman
Okulu II kitabı, birinci kitapta öğrenilen tekniklerin geliştirilmesine ve iyileştirilmesine yönelik parçalardan oluşmaktadır. Suzuki
Keman Okulu II Kitabında birinci kitaba göre farklı yay tekniklerine, farklı yay kullanımlarına (bölümlemelerine), farklı parmak
dizilimlerine ve müzikal dinamiklerin doğru bir yay tekniği ile öğrenilen tüm nota değerlerinde uygulanmasına yönelik çalışmalara
yer verilmiştir. Kitaptaki her bir parçada birden fazla sağ el ve sol el tekniklerine yer verildiği ve kolaydan zora ilkeleriyle
düzenlendiği görülmektedir. Suzuki Keman Okulu II kitabı bitirildikten sonra diğer kitaplara sırasıyla devam edilmesi
önerilmektedir. Suzuki yöntemiyle çalışan öğrenci ve eğitmenlere yardımcı olması amacıyla yapılan bu çalışmanın diğer Suzuki
Keman Okulu kitapları için de yapılması önerilmektedir.
This study aims to reveal right-hand and left-hand techniques included in Suzuki Violin School Book II. It is a descriptive study
conducted by using content analysis model among qualitative research methods. The study tabulates right-hand and left-hand
techniques addressed in 12 musical pieces to be taught to students in Suzuki Violin School Book II. The book consists of musical
pieces for the development and refinement of the techniques learned in the first volume of the work. Book II contains practices on
bow techniques, bow uses (partitions) and finger alignments different from those in the first book, and application of musical
dynamics to all note values learned with a correct bow technique. In this book, each section shows more than one right-hand and lefthand techniques and they are arranged in an order of increasing difficulty and complexity starting from the simples and easiest
examples. It is recommended to continue with the sequels after finishing Suzuki Violin School Book II. Also, some studies were
carried out to assist students and instructors working with the Suzuki method. It is recommended to replicate those studies for other
Suzuki Violin School books