Mezun Durumundaki Hemşirelik Öğrencilerinin Lisans Eğitimi Program Çıktılarına Ulaşma Düzeyleri: Karma Desen Bir Araştırma


Creative Commons License

Sözeri Öztürk E., Ercan F., Altun E., Pelit Aksu S., Kara Ö., Özdemir Koyu H., ...Daha Fazla

Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, cilt.12, sa.1, ss.50-60, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı; mezun durumundaki hemşirelik öğrencilerinin lisans eğitimi program çıktılarına ulaşma düzeylerinin belirlenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma 10 Haziran-01 Ağustos 2023 tarihlerinde bir devlet üniversitesi Hemşirelik Bölümü mezun durumundaki dördüncü sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmada karma araştırma yöntemlerinden açıklayıcı desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel aşaması n=50 öğrenci ile tamamlanmıştır. Araştırmanın nitel aşamasında, üç farklı (n=21 öğrenci) grupla odak grup görüşmesi yapılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında, “Tanıtıcı Bilgiler Formu”, “Mezun Durumundaki Öğrencilerin Program Çıktılarına Ulaşma Düzeyleri Değerlendirme Formu” ve “Odak Grup Görüşme Formu” kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın nicel aşamasında; mezun durumundaki hemşirelik öğrencilerinin 10 program çıktısına ulaşma düzeylerine ilişkin yedi ve üzerinde puan ortalamasına sahip olduğu (7.8-8.8) belirlenmiştir. Program çıktısı “En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.” için ulaşma düzeyi %65.4 olarak belirlenmiştir. Araştırmanın nitel aşamasında, veriler betimsel analiz ile üç tema altında kavramlaştırılmıştır. Bu temalar; öğrencilerin program çıktılarına ulaşma süreci, “katkı sağlayan yönler (dört alt tema)”, “geliştirilmesi gereken yönler (üç alt tema)” ve “geliştirilmesine yönelik öneriler (beş alt tema)” olarak belirlenmiştir.
Sonuç: Bu çalışmanın sonucunda, mezun durumdaki öğrencilerin program çıktılarına ulaşma düzeyleri sistematik olarak değerlendirilmeli, değerlendirme sonuçları ders içeriği ve müfredat düzenlenmesinde mutlaka göz önünde bulundurulmalıdır.