Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, cilt.12, sa.1, ss.50-60, 2025 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu çalışmanın amacı; mezun durumundaki hemşirelik öğrencilerinin lisans eğitimi program çıktılarına ulaşma düzeylerinin belirlenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma 10 Haziran-01 Ağustos 2023 tarihlerinde bir devlet üniversitesi Hemşirelik Bölümü mezun durumundaki dördüncü sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmada karma araştırma yöntemlerinden açıklayıcı desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel aşaması n=50 öğrenci ile tamamlanmıştır. Araştırmanın nitel aşamasında, üç farklı (n=21 öğrenci) grupla odak grup görüşmesi yapılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında, “Tanıtıcı Bilgiler Formu”, “Mezun Durumundaki Öğrencilerin Program Çıktılarına Ulaşma Düzeyleri Değerlendirme Formu” ve “Odak Grup Görüşme Formu” kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın nicel aşamasında; mezun durumundaki hemşirelik öğrencilerinin 10 program çıktısına ulaşma düzeylerine ilişkin yedi ve üzerinde puan ortalamasına sahip olduğu (7.8-8.8) belirlenmiştir. Program çıktısı “En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.” için ulaşma düzeyi %65.4 olarak belirlenmiştir. Araştırmanın nitel aşamasında, veriler betimsel analiz ile üç tema altında kavramlaştırılmıştır. Bu temalar; öğrencilerin program çıktılarına ulaşma süreci, “katkı sağlayan yönler (dört alt tema)”, “geliştirilmesi gereken yönler (üç alt tema)” ve “geliştirilmesine yönelik öneriler (beş alt tema)” olarak belirlenmiştir.
Sonuç: Bu çalışmanın sonucunda, mezun durumdaki öğrencilerin program çıktılarına ulaşma düzeyleri sistematik olarak değerlendirilmeli, değerlendirme sonuçları ders içeriği ve müfredat düzenlenmesinde mutlaka göz önünde bulundurulmalıdır.