Erken Çocukluk Döneminde Okul Temelli Bilinçli Farkındalığa İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi


ÖZCAN M., Kandır A.

Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.14, sa.2, ss.546-558, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin okul temelli bilinçli farkındalık etkinliklerine yönelik görüşlerini incelemektir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu kartopu örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir ve 21 okul öncesi öğretmenin araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Okul Temelli Bilinçli Farkındalık Görüşme Formu” kullanılmıştır. Elde edilen verilere içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin aldıkları formal eğitimlerin okul temelli bilinçli farkındalık eğitimlerini planlamada yeterli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin büyük çoğunluğu duyguları anlama ve ifade etme ile ilgili etkinliklere her gün yer verdiklerini ifade etmişlerdir. Öğretmenler hem duyguları anlama ve ifade etme hem de dikkat ve odaklanma ile ilgili olarak etkinlik planlamaya, öğrenme sürecine ve günlük rutinlere değinmişlerdir. Okul temelli bilinçli farkındalık eğitimleri ile çocuklara daha çok sosyal becerilerin kazandırıldığını ifade etmişlerdir.
This study aims to examine preschool teachers' views on school-based mindfulness activities. The research design has a phenomenology pattern, one of the qualitative research patterns. The researchers determined the study group of the research by snowball sampling method and 21 preschool teachers formed the study group of the research. Moreover, the researchers used "School-Based Mindfulness Interview Form" as the data collection tool in the study. Additionally, the researchers analyzed the obtained data by content analysis method. As a result, the research concluded that teachers' own learning processes were not satisfactory to plan school-based mindfulness trainings. In addition, the vast majority of teachers stated that they included activities related to understanding and expressing emotions every day. Teachers also included activity planning, the learning process, and daily routines in relation to both understanding and expressing emotions and attention and focus. They stated that children acquired more social skills with school-based mindfulness trainings.