Use of Social Media as a Marketing Tool in the Textile Industry: Vakko Example


Erdal Akyüz N.

10th International EMI Entrepreneurship & Social Sciences Congress , Dambovita, Romania, 10 - 13 September 2024, pp.284-285, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Dambovita
  • Country: Romania
  • Page Numbers: pp.284-285
  • Gazi University Affiliated: Yes

Abstract

Revolutionary innovations in technology along with globalization have also affected communication channels and created new concepts. One of these concepts is undoubtedly social media, which is a new media tool. Today, social media has affected not only the field of communication but also many areas of life. It attracts attention with its effect on changing the dynamics of both social and business life, from the lifestyles of societies to the way of interpersonal communication, from political and economic balances to consumer attitudes and behaviors. Today's businesses have discovered the importance of using social media in their marketing strategies to increase their competitiveness with digital transformation.  Social media is a modern marketing method that attracts more attention from customers compared to traditional marketing methods. Companies are offering multiple ways to reach and interact with consumers, and brands are implementing certain strategies to strengthen their communication with their consumers through social media platforms. In this study, the digital marketing tools of the Vakko brand, which is well-known in Turkey in the textile industry, the advantages of digital marketing, the features of social media marketing, the effect of social media on the purchasing process are comprehensively discussed. Keywords: Digital Marketing, Social Media, Globalization, Social Media Marketing

Küreselleşme ile birlikte teknolojide yaşanan devrim niteliğindeki yenilikler iletişim kanallarını da etkileyerek yeni kavramlar oluşturmuştur. Bu kavramlardan biri de hiç şüphesiz yeni medya aracı olan sosyal medyadır. Sosyal medya bugün sadece iletişim alanını değil hayatın pek çok alanını etkilemiştir. Toplumların yaşam tarzlarından kişiler arası iletişim şekline, siyasi ve ekonomik dengelerden  tüketici tutum ve davranışlarına varıncaya dek hem toplumsal düzeyde hem de iş yaşamının dinamiklerini değiştiren etkisiyle dikkat çekmektedir. Günümüz işletmeleri dijital dönüşümle birlikte rekabet güçlerini artırmak için sosyal medyayı pazarlama stratejilerinde kullanmanın önemini keşfetmişlerdir.  Sosyal medya, geleneksel pazarlama yöntemlerine kıyasla müşterilerin daha fazla ilgisini çeken modern bir pazarlama yöntemidir. Firmalar tüketicilere ulaşması ve onlarla etkileşim kurması için birden fazla yol sunar hale gelerek markalar da tüketicisiyle sosyal medya platformları aracılığıyla iletişimlerini güçlendirmek için belli stratejiler uygulamaktadır. Bu çalışma da, Tekstil sektöründe Türkiye’nin ciddi ölçekte tanınmışlığı olan Vakko markasının dijital pazarlama araçları, dijital pazarlamanın avantajları,  sosyal medya pazarlamasının özellikleri, sosyal medyanın satın alma sürecine etkisi kapsamlı bir biçimde ele alınmaktadır. Anahtar Kelimeler: Dijital Pazarlama, Sosyal Medya, Küreselleşme, Sosyal Medya Pazarlaması.