Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi , cilt.12, sa.46, ss.1355-1375, 2021 (Hakemli Dergi)
Dünya kaynakların sürekliliğinin sağlanması ve etkili kullanılması gerekliliği sürdürülebilir kalkınma
fikrinin doğmasına neden olmuştur. Doğal kaynakların aşırı ve bilinçsiz kullanımı karşısında bu
kaynakların sürdürülebilir kullanımına yönelik olası çözümler ve planlamalar son yıllarda daha çok
tartışılmaya başlanmıştır. Bu doğrultuda ortaya çıkan sürdürülebilirliğin literatürde, devam etme,
var etme ve sürdürme gibi anlamlarda kullanıldığı dikkati çekmektedir. Sürdürülebilir kalkınma ise
en genel tanımıyla gelecek nesillerin hayatta kalma haklarının ellerinden almadan günümüz
insanlığının gereksinimlerini karşılayabilme olarak ifade edilmektedir. Bu içeriğiyle
sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma birçok bilim dalının ilgi alanına girdiği gibi doğal ve
beşeri unsurlar arasındaki ilişkiyi inceleyen coğrafyanın da konuları arasında yer almaktadır.
Araştırmada sürdürülebilir kalkınma amaçları ile coğrafya eğitiminin amaçları arasındaki ilişki
ortaya konulmuştur. Bu kapsamda araştırmada üç alt soruya da cevap aranmıştır. Bunlar;
Sürdürülebilir kalkınma konusunun son yıllarda daha çok gündeme gelmesinin nedenleri nelerdir,
Coğrafya eğitimin genel amaçları ile sürdürülebilir kalkınma amaçları arasında nasıl bir ilişki vardır,
Sürdürülebilir kalkınma amaçlarının gerçekleşmesinde coğrafya eğitiminin yeri ve rolü nedir?
Araştırmada belirtilen hususlar dahilinde eğitimcilere, öğretim programının hazırlanmasından
sorumlu kişilere, eğitim planlamacılarına ve akademisyenlere konu hakkında açılım sağlanması
amaçlanmıştır. Ayrıca çalışmada analiz ve sentez yolu ile sürdürülebilir kalkınma amaçlarına
ulaşılabilmesi için coğrafya eğitimi bağlamında neler yapılabileceği hakkında önerilere de yer
verilmektedir. Belirtilenlerden hareketle çalışmada sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma
konusuna yönelik planlama yapma, problem çözme ve karar verme süreçlerinde etkin bir
coğrafya eğitiminin önemi ve gereği üzerinde durulmuştur. Bu kapsamda araştırma, sürdürülebilir
kalkınma-sürdürülebilir kalkınma amaçları ve coğrafya eğitimi ilişkisini coğrafi bakış açısı ile ortaya
koymaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılarak sürdürülebilirlik ile coğrafya
eğitimi amaçları ilişkisi irdelenmiştir. Sonuç olarak sürdürülebilir kalkınma amaçları ile coğrafya
eğitimi arasındaki yakın ilişkiye bir kez daha dikkat çekilmiştir.