SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA AMAÇLARI BAĞLAMINDA COĞRAFYA EĞİTİMİ


Creative Commons License

Şahin S., Göcen C.

Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi , cilt.12, sa.46, ss.1355-1375, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Dünya kaynakların sürekliliğinin sağlanması ve etkili kullanılması gerekliliği sürdürülebilir kalkınma fikrinin doğmasına neden olmuştur. Doğal kaynakların aşırı ve bilinçsiz kullanımı karşısında bu kaynakların sürdürülebilir kullanımına yönelik olası çözümler ve planlamalar son yıllarda daha çok tartışılmaya başlanmıştır. Bu doğrultuda ortaya çıkan sürdürülebilirliğin literatürde, devam etme, var etme ve sürdürme gibi anlamlarda kullanıldığı dikkati çekmektedir. Sürdürülebilir kalkınma ise en genel tanımıyla gelecek nesillerin hayatta kalma haklarının ellerinden almadan günümüz insanlığının gereksinimlerini karşılayabilme olarak ifade edilmektedir. Bu içeriğiyle sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma birçok bilim dalının ilgi alanına girdiği gibi doğal ve beşeri unsurlar arasındaki ilişkiyi inceleyen coğrafyanın da konuları arasında yer almaktadır. Araştırmada sürdürülebilir kalkınma amaçları ile coğrafya eğitiminin amaçları arasındaki ilişki ortaya konulmuştur. Bu kapsamda araştırmada üç alt soruya da cevap aranmıştır. Bunlar; Sürdürülebilir kalkınma konusunun son yıllarda daha çok gündeme gelmesinin nedenleri nelerdir, Coğrafya eğitimin genel amaçları ile sürdürülebilir kalkınma amaçları arasında nasıl bir ilişki vardır, Sürdürülebilir kalkınma amaçlarının gerçekleşmesinde coğrafya eğitiminin yeri ve rolü nedir? Araştırmada belirtilen hususlar dahilinde eğitimcilere, öğretim programının hazırlanmasından sorumlu kişilere, eğitim planlamacılarına ve akademisyenlere konu hakkında açılım sağlanması amaçlanmıştır. Ayrıca çalışmada analiz ve sentez yolu ile sürdürülebilir kalkınma amaçlarına ulaşılabilmesi için coğrafya eğitimi bağlamında neler yapılabileceği hakkında önerilere de yer verilmektedir. Belirtilenlerden hareketle çalışmada sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma konusuna yönelik planlama yapma, problem çözme ve karar verme süreçlerinde etkin bir coğrafya eğitiminin önemi ve gereği üzerinde durulmuştur. Bu kapsamda araştırma, sürdürülebilir kalkınma-sürdürülebilir kalkınma amaçları ve coğrafya eğitimi ilişkisini coğrafi bakış açısı ile ortaya koymaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılarak sürdürülebilirlik ile coğrafya eğitimi amaçları ilişkisi irdelenmiştir. Sonuç olarak sürdürülebilir kalkınma amaçları ile coğrafya eğitimi arasındaki yakın ilişkiye bir kez daha dikkat çekilmiştir.