ANKARA ULUSAL EĞİTİM YÖNETİMİ KONGRESİ, Ankara, Turkey, 20 - 21 June 2023, pp.325-342
In this study, it was aimed to improve the reading culture of secondary school students with reading skill techniques. Both qualitative and quantitative research methods were used. 11 techniques for reading education were applied to 94 secondary school students at 5th, 6th and 7th grade levels by Turkish teachers at Esentepe Secondary School in Polatlı district of Ankara. Techniques for reading education; It was decided based on the achievements in the 2006, 2015, 2017, 2018, 2019 MEB Turkish teaching programs. After each activity, an interview form containing questions about the activities related to the techniques was applied to the students in the study group. In this study, since it was aimed to gain reading culture through interdisciplinary activities, activities were carried out in 7 different disciplines (mathematics, science, social sciences, physical education, religious culture, English, guidance) in addition to the Turkish lesson. After the activities, the opinions of 7 teachers from different disciplines and 5 Turkish teachers were received through interview forms. In addition, the reading skills of 8 students in the study group were monitored for 4 weeks with the "Aloud Reading Technique Evaluation Criteria" and the developments were analyzed statistically. "Survey on Learning Targeted Learning Outcomes for Gaining Reading Culture Using Reading Skill Techniques" was also applied to 16 students. Data were collected from students in the experimental group and control group and data analysis was performed with the SPSS program. As a result of the study, it was revealed that there was a significant difference in the reading skill proficiency of the secondary school students in the experimental group compared to the secondary school students in the control group. In addition, it was determined in the interview forms that the students in the study group had an awareness of reading culture and reading education.
Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinde okuma becerisi teknikleriyle okuma kültürünü geliştirmek hedeflenmiştir. Hem nitel hem de nicel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. 5,6 ve 7. sınıf seviyelerinde 94 ortaokul öğrencisine okuma eğitimine ait 11 teknik, Ankara ili Polatlı ilçesi Esentepe Ortaokulu Türkçe öğretmenleri tarafından uygulanmıştır. Okuma eğitimine yönelik teknikler; 2006.2015.2017.2018.2019 MEB Türkçe öğretim programlarındaki kazanımlardan yola çıkılarak kararlaştırılmıştır. Her etkinlik sonrası çalışma grubunda yer alan öğrencilere, tekniklere yönelik etkinliklerle ilgili sorular içeren görüşme formu uygulanmıştır. Bu çalışmada, disiplinler arası etkinliklerle okuma kültürü kazandırılması da amaçlandığından Türkçe dersi dışında 7 farklı disiplinde de (matematik, fen bilimleri, sosyal bilimler, beden eğitimi, din kültürü, İngilizce, rehberlik) etkinlikler yapılmıştır. Etkinliklerden sonra farklı disiplinlerden 7 öğretmenin ve 5 Türkçe öğretmeninin görüşleri görüşme formlarıyla alınmıştır. Ayrıca çalışma grubunda yer alan 8 öğrencinin “Sesli Okuma Tekniği Değerlendirme Ölçütü” ile okuma becerileri 4 hafta boyunca izlenmiş ve gelişimler istatistiksel olarak analiz edilmiştir. “Okuma Becerisi Tekniklerini Kullanarak Okuma Kültürünü Kazandırmaya Yönelik Hedeflenen Öğrenme Çıktılarını Öğrenme Anketi” de 16 öğrenciye uygulanmıştır. Deney grubu ve kontrol grubundaki öğrencilerden veriler toplanmış ve SPSS programı ile veri analizi yapılmıştır. Çalışma sonucunda, deney grubunda yer alan ortaokul öğrencilerinin okuma becerileri yeterliklerinde kontrol grubundaki ortaokul öğrencilerine göre anlamlı bir farklılık olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca çalışma grubunda yer alan öğrencilerde okuma kültürü ve okuma eğitimine yönelik farkındalık oluştuğu da görüşme formlarında tespit edilmiştir.