Eleştirel Yönetim Çalışmalarının Eğitim Yönetimi Alanına Yansımalarına İlişkin Bir Çözümleme


Creative Commons License

TUTKUN B., URAL A., GÜLCAN M. G.

Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.28, sa.2, ss.575-589, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Araştırmanın amacı eleştirel yönetim çalışmalarının eğitim yönetimi alanına yansımalarına ilişkin bir çözümleme yapmaktır. Araştırma, “analitik kavramsal araştırma” olarak gerçekleştirilmiş nitel bir çalışmadır. Veriler dokümantasyon yöntemiyle elde edilmiş ve betimsel analiz tekniği ile incelenmiştir. Eleştirel yönetim çalışmaları kavramları ile Türkçe basılan ya da Türkçeye çevirisi yapılan eğitim yönetimi alanı kitapları ve ilgili makaleler ise incelenen dokümanları oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda eleştirel yönetim çalışmalarının ana akım çalışmaların gerisinde kalıp merak ve ilgi cezbedememesi, kendi içerisinde parçalara bölünmüş bir izlenim oluşturması, araştırma tekniklerine özen göstermemesi, ampirik çalışmalara dayanmaması, pratik olmayıp problemleri doğrudan çözememesi, soyut anlaşılması zor bir felsefi derinliğe sahip olması, dünyanın farklı ülkelerinde değişik şekillerde algılanması; ayrıca eğitim alanında neoliberal politikalarla beraber dershaneler ve özel okullar eliyle eğitimin piyasalaştırılıp devlet okullarının niteliksizleştirilmesi gibi sebeplerden dolayı aslında eğitim yönetimi alanına yansımaları olması beklenen eleştirel yönetim çalışmaları ile eğitim yönetimi alanının birbirinden uzaklaştığı ve eğitim yönetimi alanında işletme yönetimi anlayışının egemen hale geldiği belirlenerek araştırmacılara ve uygulayıcılara öneriler sunulmuştur
This research aims to analyze the impact of critical management studies on the field of educational administration. This qualitative study was conducted as "analytical conceptual research." Data were collected using the documentation method and analyzed with a descriptive analysis technique. The documents examined include educational administration field books published in Turkish or translated into Turkish that discuss critical management studies and related articles. The findings indicate that critical management studies lag behind mainstream studies and fail to attract significant curiosity and interest. Factors such as the marketization of education and the decline in public school quality due to neoliberal policies favoring private schools have contributed to the disconnect between critical management studies and the field of educational administration. As a result, the understanding of business management has become dominant in educational administration. The study concludes with suggestions for researchers and practitioners to address these issues.