Ciddi Serbest Zaman Yolculuğu: Pilates Eğitmenliği


Creative Commons License

Aydın B., Eraslan A., Kara F. M., Sarol H.

22. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Ankara, Türkiye, 21 - 24 Kasım 2024, ss.1398-1399, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1398-1399
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, pilates eğitmenliği yapan kadınların kariyer yolculuklarını ciddi serbest zaman perspektifiyle ele alarak, bu yolculuğun kadınların yaşamlarında nasıl bir anlam kazandığını ve motivasyonlarını irdelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, veriler görüşme tekniği ile toplanmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Bu bağlamda, evreni temsil edecek örneklem seçiminde katılımcı kadınların ölçütü olarak; Ankara İli’ndeki yaşaması, ‘spor bilimleri alanından mezun olmaması’, en az 1 yıldır pilates eğitmenliği yapması belirlenmiştir. Bu yöntemle belirlenen ve farklı ilçelerde hizmet veren 50 kadın çalışmaya katılmaları için davet edilmiştir. Bu kapsamda araştırmanın çalışma grubunu araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 25 kadın pilates eğitmeni oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmeler araştırmacı tarafından yüz yüze yapılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen verilere göre, kadınların pilates eğitmeni olma kararlarının ardında ise hem bireysel hem toplumsal fayda sağlama isteği, ekonomik kazanç elde etme, önceki spor geçmişlerini destekleme ve monotonluktan kaçış gibi nedenler yatmaktadır. Pilatesin kadınların yaşamında önemli bir yere sahip olduğu ve bunun, yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelme, mutluluk kaynağı olma, kariyerde ilerleme, kendini ifade etme ve tatmin sağlama gibi unsurlarla şekillendiği belirlenmiştir. Katılımcılar pilates eğitmenliği süreci boyunca sağlık, kendini gerçekleştirme, sosyal çevre edinme, iletişim kurma, saygınlık kazanma ve kişisel tatmin gibi bireysel kazanımlar elde ettiklerini ifade etmişlerdir. Sonuç olarak, serbest ciddi zaman yoluyla yapılan pilates eğitmenliğinin, kişisel ve sosyal yaşamda zenginleştirici ve dönüştürücü etkiler yarattığı görülmektedir.