Genel Müzik Eğitiminde Türk Müziği Unsurlarının Öğretilmesine Yönelik Çalgı Boyutuna İlişkin Öğretmen Görüşleri


Creative Commons License

Üstün H., Albuz A.

TURKISH STUDIES - EDUCATIONAL SCIENCES, cilt.15, sa.3, ss.2191-2209, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: TURKISH STUDIES - EDUCATIONAL SCIENCES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), Linguistic Bibliography, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2191-2209
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, ülkemizde okul öncesi dönemden başlayıp lise öğrenimi sonuna kadar devam eden ve genel müzik eğitimi olarak adlandırılan müzik eğitiminde, Türk müziği öğretimi ve çalgı eğitimi boyutlarına ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmaya Türkiye genelinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel ya da resmi kurumlarda görevli toplam 1321 öğretmen katılmıştır. Araştırmacı tarafından alan uzmanı (5 kişi) görüşleri alınarak oluşturulan anket formu, çalışmaya katılan öğretmenlere sosyal platformlar ve elektronik ortamdan ulaştırılmıştır. Anket aracılığıyla; çalgı eğitimi boyutunda öğretmenlerin müzik derslerinde enstrüman kullanım durumları ve Türk müziği alanındaki uygulamaları tespit edilmeye çalışılmıştır. Anket formunun uzmanlar tarafından değerlendirilmesine yönelik içerik ve kapsam geçerliliğini belirlemek için Lawshe tarafından geliştirilen içerik geçerlilik endeksi geçerliliği ölçümü yapılmıştır. Lawshe içerik geçerlilik endeksi 0,867 olarak belirlenmiştir. Ayrıca soruların iç tutarlılığı ve homojen yapısı için Crombach Alpha testi uygulanmıştır. Crombach Alpha katsayısı .74 olarak bulunmuştur. Ölçme aracının geçerlik ve güvenilirliğini belirlemek için uygulanan Kaiser-Meyer-Olkin testi sonuçlarında KMO değeri .875 olarak belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; çalgı eğitimi boyutuna ve Türk müziği öğretimi ile ilgili; öğrencilerin Türk müziği konularına olan ilgisizlikleri, mevcut okul çalgılarının yetersizliği, çalgı öğrenme alanının tekrar öğretim programına dahil edilmesi, Türk müziği öğretimi ile ilgili yeni bir sistematik yaklaşıma ihtiyaç duyulduğu, öğretim programında Türk müziği öğretimi ile ilgili bölümlerin yetersizliği vurgulanmıştır.