2. Uluslararası 3. Ulusal Kadın Sağlığı Hemşireliği Kongresi, Ankara, Türkiye, 21 - 23 Aralık 2023, ss.148
Sağlığın geliştirilmesi ve teşviki için sağlık okuryazarlığı önemli bir
araç olarak görülmektedir. Sağlık okuryazarlığı, bireylerin sağlığını
geliştirmesi ve iyi sağlık halini sürdürebilmesi için sağlıkla ilgili
bilgiye ulaşması, anlaması ve kullanması için gerekli olan bilişsel ve
sosyal beceriler olarak tanımlamaktadır. Avrupa Birliği sağlık
okuryazarlığı prevalansının %27-%48 arasında değişmektedir.
Ülkemizde ise yapılan çalışmalarda sağlık okuryazarlığı
düzeylerinin düşük ve orta düzey arasında değiştiği ve toplumun
yalnızca üçte birinin yeterli veya mükemmel sağlık okuryazarlığı
düzeyinde olduğu belirtilmiştir. Sağlık okuryazarlığı kadın sağlığını,
yaşamın herhangi bir döneminde doğrudan etkilemektedir. Sağlık
okuryazarlığına ihtiyaç duyulan dönemlerden birisi klimakterik
dönemdir. Doğal yaşam sürecinin bir parçası olmasına karşın bu
süreçte menopozal yakınmalar ve postmenopozal sorunlar
görülmektedir. Menopozal yakınmaları hafifletecek önlemler almak
kadınların yaşam kalitesini yükseltmekte ve sağlığın sürdürülmesini
sağlamaktadır. Sağlık okuryazarlığı menopozal dönemde sağlıklı
yaşam davranışlarının benimsenmesi ve sağlığın sürdürülmesinde
önemli bir araç olacaktır. Menopoza özgü sağlık okuryazarlığı,
menopoz semptomlarının tanınmasına, yönetilmesine ve
değerlendirilmesine yardımcı olan bilgi ve inançlar olarak
tanımlamaktadırlar. Jenabi ve arkadaşlarının (2020) çalışmasında
menopozal dönemdeki kadınların yalnızca %6,2’sinin yeterli veya
iyi sağlık okuryazarlık düzeyine sahip olduğu ve bu düzey arttıkça
yaşam kalitesinin arttığı saptanmıştır. Takenaka ve Sakai’nin (2021)
menopozal dönem kadınlarla yaptıkları çalışmada sağlık
okuryazarlık düzeyi düşük olan kadınların menopozal semptomları
daha şiddetli yaşadığı ve depresyon düzeylerinin de daha yüksek
olduğu saptanmıştır. Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin
önemli görev ve sorumluluklarından birisi de kadınların yaşam
dönemlerine özgü eğitim ve danışmanlık sunmasıdır. Literatürde
menopoza yönelik bilgi almanın kadınların sağlık okuryazarlığını
olumlu etkilediği belirtilmektedir. Bu bağlamda, hemşireler
menopozal dönem kadınların yaşam kalitelerini iyileştirmek için
eğitim programları düzenleyerek ve ihtiyaca ilişkin danışmanlıklar
sunmalı ve bu dönemde sağlık okuryazarlığı farkındalığını artırmaya
çalışmalıdır. Menopozal dönem sağlık okur yazarlığı artırılarak
yakınmalarla daha etkin başa çıkma, yaşam kalitesini artırma,
sağlığın korunması ve sürdürülmesi sağlanabilir.
Health literacy is seen as an important tool for health development
and promotion. Health literacy is defined as the cognitive and social
skills necessary for individuals to access, understand and use healthrelated information to improve their health and maintain good
health. The prevalence of health literacy in the European Union
varies between 27% and 48%. In studies conducted in our country,
it has been reported that health literacy levels vary between low and
moderate levels and only one third of the population has adequate or
excellent health literacy. Health literacy directly affects women's
health in any period of life. One of the periods when health literacy
is needed is the climacteric period. Although it is a part of the natural
life process, menopausal complaints and postmenopausal problems
are observed in this period. Taking measures to alleviate menopausal
complaints improves women's quality of life and ensures the
maintenance of health. Health literacy will be an important tool in
adopting healthy life behaviors and maintaining health in the
menopausal period. Menopause-specific health literacy is defined as
knowledge and beliefs that help to recognize, manage and evaluate
menopausal symptoms. Jenabi et al. (2020) found that only 6.2% of
menopausal women had adequate or good health literacy and that
quality of life increased as this level increased. In a study by
Takenaka and Sakai (2021) with menopausal women, it was found
that women with low health literacy levels experienced more severe
menopausal symptoms and had higher levels of depression. One of
the important duties and responsibilities of women's health and
diseases nursing is to provide education and counseling specific to
women's life stages. In the literature, it is stated that receiving
information about menopause positively affects women's health
literacy. In this context, nurses should organize training programs to
improve the quality of life of menopausal women and provide
consultations related to the needs and try to increase awareness of
health literacy in this period. By increasing menopausal health
literacy, it can be ensured to cope with complaints more effectively,
to improve quality of life, and to protect and maintain health.