Trafik ve Ulaşım Araştırmaları Dergisi (Online), cilt.3, sa.2, ss.121-132, 2020 (Hakemli Dergi)
Türkiye’de trafik kuralları, sürücü belgesi alma süreçleri, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nda belirlenmiştir. Trafik
Kanunu gereği, Türkiye’de sürücü belgesi almak isteyen bir kursiyerin, 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu
kapsamında açılmış özel motorlu taşıt sürücü kurslarına devam etmesi ve eğitimini tamamlayarak Milli Eğitim Bakanlığı
(M.E.B) tarafından yapılacak teorik ve direksiyon eğitimi sınavlarında başarılı olması gerekmektedir. Konu ile ilgili literatür
incelendiğinde, sürücü kurslarında verilen teorik eğitim ve sınavı ile ilgili birçok çalışmaya rastlanmakla birlikte direksiyon
eğitimi sınavı ve sınav değerlendirme ölçütlerinin etkinliği konusunda çalışma yapılmadığı görülmüştür. Bu çalışmada, 2018
senesinde yapılan direksiyon sınavlarında sürücü adaylarının yapmış oldukları hatalar “Direksiyon Eğitimi Dersi Sınav
Değerlendirme Formu”nda yer alan 18 başlık ve 125 önermeye göre sınıflandırılmıştır. Bu sınıflandırma Pareto analizi
yöntemi ile değerlendirilmiş ve önemli azınlığı oluşturan başlık ve önermeler tespit edilmiştir. Pareto analizi yapıldığında 18
hata başlığından 5 tanesinin tüm grubun %83,5’ini oluşturduğu görülmüştür. Bunlar sırasıyla; geri geri park etme, kalkış
yapma (aracı harekete geçirme), araç bilgisi sorgulama, eğimli yolda kalkış, geri giderken sağa-sola (L) dönmedir.
Çalışmanın devamında belirlenen bu başlıklar kendi içlerinde analiz edilmiş ve elde edilen sonuçlar tartışmaya açılmıştır.
Traffic rules in Turkey, the process of getting a driver’s license are all determined in the Highway Traffic Laws number
2918. A trainee who want to get the driver's license Turkey, should continue to private motor vehicle driving courses opened
according to 5580 Private Education Institutions to and needs to be successful in both theoretical and steering exams made by
the Ministry of Education. When the literature on the subject is examined, it has been observed that although there are many
studies on the theoretical training and exams given in driving courses, no studies have been conducted on the effectiveness of
the driving training exam and exam evaluation criteria. In this study, the mistakes made by the candidate drivers in the
steering exams held in 2018 were classified according to 18 titles and 125 propositions in the "Steering training course exam
evaluation form". This classification was evaluated with the Pareto analysis method and the titles and propositions that
constitute the important minority were determined. When a pareto analysis was made, it was observed that 5 of the 18 error
titles constituted 83.5% of the entire group. These are respectively; back parking, taking off (activating the vehicle),
questioning vehicle information, taking off on the inclined road, turning right-left (L) while going back. These titles
determined in the continuation of the study were analyzed within themselves and the results obtained were opened for
discussion