5th Multi- Disciplinary Children's Studies Congress, Ankara, Türkiye, 6 - 07 Aralık 2023, (Tam Metin Bildiri)
Son
yıllarda görülen hızlı ve plansız kentleşme ile birlikte kentin sokakları ve
kamusal alanları yeniden tanımlanmakta ve şekil değiştirmektedir. Araştırmalar,
çocukların kentsel mekâna katılımının son yıllarda azaldığını göstermektedir.
Bu durum büyük oranda kentlerin çocuklar için kapsayıcı ve güvenli mekânların
sunmaması ile ilişkilidir. Sosyal bir grup olarak çocukların kentsel mekâna
katılımının azalması, çocukların mekân algısının gelişimini olumsuz yönde
etkilemektedir. Kentsel mekânda oyun oynayacak, yürüyecek ve akranlarıyla bir
araya gelecek yer bulamayan çocukların öğrenme imkânları da kısıtlanmaktadır.
Yer duygusu, zamanla değişen
dinamik ve çok katmanlı bir olgudur. İnsanlar kendilerini ait hissettikleri
yerlerde zihinsel haritalar yaratarak çevrelerini algılarlar. Bu zihinsel
haritalar zaman içinde çeşitli faktörlerin etkisiyle genişleyip daralabilir.
Çocukların mekân algısı, yaşadıkları odayı ve evi algılamakla başlar ve bu
süreç evlerinin yakın çevresi ile devam eder. Dolayısıyla çocukların kentle
kurdukları ilişkiyi incelemek için sokak ya da mahalle ölçeğini göz önünde
bulundurmak yerinde olacaktır.
Çocukların
kendilerini ifade etmek için kullandıkları başlıca araçlardan biri resimdir.
Çocuk resmi, zihin dünyasının bir yansıması ve gelişimsel bir göstergesidir.
Tüketim toplumunun hızla değişen günlük dinamikleri çocukların zihinsel
gelişimleri için resim yapmayı, geçmiştekinden daha önemli hale getirmiştir.
Yaptıkları resimler yoluyla çocukların içinde yaşadıkları çevreyi nasıl
algıladıklarını daha iyi anlamak mümkündür. Çünkü çocuklar resim yoluyla
kendilerini ifade ederken kent yaşamında mekân duygusunu resimlerine
yansıtırlar.
Anahtar
Kelimeler: Kentsel Mekân, Sanat, Çocuk, Çizim, Mekân Algısı
CHILDREN’S
SENSE OF PLACE AND IT’S REFLECTION ON THEIR PAINTINGS
ABSTRACT
In
recent years, with rapid and unplanned urbanisation, the streets and public
spaces of the city are being redefined and restructured. Researches show that
children's participation in urban spaces decreased in recent years. This
situation is mostly related to the fact that cities do not provide inclusive
and safe spaces for children. The decreasing participation of children as a
social group in urban space has a negative impact on the development of
children's perception of space. It also limits the learning opportunities of
children who cannot find a place to play, walk and come together with their
peers in the urban space.
Sense
of place is a dynamic and multi-layered phenomenon that changes over time.
People perceive their surroundings by creating mental spaces where they feel
they belong. And these mental maps expand or contract over time under the
influence of various factors. Children's perception of space starts with
perceiving the room and house they live in and this process continues with the
immediate surroundings of their homes. Therefore, it would be appropriate to
consider the street or neighbourhood scale in order to examine the relationship
that children establish with the city.
One
of the main tools children use to express themselves is painting. Children's
painting is a reflection of the mental world and a developmental indicator. The
rapidly changing daily dynamics of the consumption oriented society have made
painting more important for children's mental development than in the past. It
is possible to better understand how children perceive the environment they
live in through their paintings. Because while children express themselves
through painting, they reflect the sense of space in urban life in their
paintings.
Keywords:
Urban Space, Art, Children, Painting, Perception of Space