ÇOCUKLARIN MEKÂN ALGILARI VE RESİMLERİNE YANSIMASI


Vural D., Erol E.

5th Multi- Disciplinary Children's Studies Congress, Ankara, Türkiye, 6 - 07 Aralık 2023, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yıllarda görülen hızlı ve plansız kentleşme ile birlikte kentin sokakları ve kamusal alanları yeniden tanımlanmakta ve şekil değiştirmektedir. Araştırmalar, çocukların kentsel mekâna katılımının son yıllarda azaldığını göstermektedir. Bu durum büyük oranda kentlerin çocuklar için kapsayıcı ve güvenli mekânların sunmaması ile ilişkilidir. Sosyal bir grup olarak çocukların kentsel mekâna katılımının azalması, çocukların mekân algısının gelişimini olumsuz yönde etkilemektedir. Kentsel mekânda oyun oynayacak, yürüyecek ve akranlarıyla bir araya gelecek yer bulamayan çocukların öğrenme imkânları da kısıtlanmaktadır.

Yer duygusu, zamanla değişen dinamik ve çok katmanlı bir olgudur. İnsanlar kendilerini ait hissettikleri yerlerde zihinsel haritalar yaratarak çevrelerini algılarlar. Bu zihinsel haritalar zaman içinde çeşitli faktörlerin etkisiyle genişleyip daralabilir. Çocukların mekân algısı, yaşadıkları odayı ve evi algılamakla başlar ve bu süreç evlerinin yakın çevresi ile devam eder. Dolayısıyla çocukların kentle kurdukları ilişkiyi incelemek için sokak ya da mahalle ölçeğini göz önünde bulundurmak yerinde olacaktır.

Çocukların kendilerini ifade etmek için kullandıkları başlıca araçlardan biri resimdir. Çocuk resmi, zihin dünyasının bir yansıması ve gelişimsel bir göstergesidir. Tüketim toplumunun hızla değişen günlük dinamikleri çocukların zihinsel gelişimleri için resim yapmayı, geçmiştekinden daha önemli hale getirmiştir. Yaptıkları resimler yoluyla çocukların içinde yaşadıkları çevreyi nasıl algıladıklarını daha iyi anlamak mümkündür. Çünkü çocuklar resim yoluyla kendilerini ifade ederken kent yaşamında mekân duygusunu resimlerine yansıtırlar.

Anahtar Kelimeler: Kentsel Mekân, Sanat, Çocuk, Çizim, Mekân Algısı

CHILDREN’S SENSE OF PLACE AND IT’S REFLECTION ON THEIR PAINTINGS

ABSTRACT

In recent years, with rapid and unplanned urbanisation, the streets and public spaces of the city are being redefined and restructured. Researches show that children's participation in urban spaces decreased in recent years. This situation is mostly related to the fact that cities do not provide inclusive and safe spaces for children. The decreasing participation of children as a social group in urban space has a negative impact on the development of children's perception of space. It also limits the learning opportunities of children who cannot find a place to play, walk and come together with their peers in the urban space.

Sense of place is a dynamic and multi-layered phenomenon that changes over time. People perceive their surroundings by creating mental spaces where they feel they belong. And these mental maps expand or contract over time under the influence of various factors. Children's perception of space starts with perceiving the room and house they live in and this process continues with the immediate surroundings of their homes. Therefore, it would be appropriate to consider the street or neighbourhood scale in order to examine the relationship that children establish with the city.

One of the main tools children use to express themselves is painting. Children's painting is a reflection of the mental world and a developmental indicator. The rapidly changing daily dynamics of the consumption oriented society have made painting more important for children's mental development than in the past. It is possible to better understand how children perceive the environment they live in through their paintings. Because while children express themselves through painting, they reflect the sense of space in urban life in their paintings.

Keywords: Urban Space, Art, Children, Painting, Perception of Space