Özdüzenlemenin dikkat kontrolü boyutu: Bir ölçek uyarlama çalışması


Creative Commons License

Demiraslan Çevik Y., Haşlaman T., Kuşkaya Mumcu F., Gökçearslan Ş.

Başkent University Journal of Education, cilt.2, sa.2, ss.99-108, 2015 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 2 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2015
  • Dergi Adı: Başkent University Journal of Education
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.99-108
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, özgün formu Almanca olarak Schwarzer,
Diehl ve Schmitz (1999) tarafından geliştirilen ve daha sonra
Diehl, Semegon ve Schwarzer (2006) tarafından İngilizce’ye adapte edilen Özdüzenleme Ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlayarak
geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Çalışma grubunu, Ankara’da bu
lunan bir devlet üniversitesinin farklı bölümlerde
öğrenim gören 389 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Özdüzenleme Ölçeği’nin yapı geçerliğini incelemek amacıyla Açımlayıcı ve
Doğrulayıcı Faktör Analizi yöntemleri, güvenirliklerin belirlenmesi amacıyla Cro
nbach Alpha iç tutarlılık katsayısı, ölçüt
-
bağıntılı geçerliği için de Genel Özyeterlik Ölçe
ği ve Akademik Özyeterlik Ölçeğ
i ile korelasyon analizleri yapılmıştır. Faktör
analizleri sonucunda, Türkçe’ye uyarlanan ölçeğin tek boyutlu ve toplam 7 maddeden ol
uştuğu görülmüştür. Ölçeğin Cronbach
Alpha iç tutarlılık katsayısı .84, test
-
tekrar test güvenlik katsayısı .67 olarak bulunmuştur. Ayrıca, Genel ve Akademik Özyeterlik
Ölçekleriyle anlamlı ve pozitif ilişki gösterdiği belirlenmiştir. Yapılan analizler, Öz
düzenleme Ölçeği’nin Türkçe formunun
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir
Bu araştırmanın amacı, özgün formu Almanca olarak Schwarzer,
Diehl ve Schmitz (1999) tarafından geliştirilen ve daha sonra
Diehl, Semegon ve Schwarzer (2006) tarafından İngilizce’ye adapte edilen Özdüzenleme Ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlayarak
geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Çalışma grubunu, Ankara’da bu
lunan bir devlet üniversitesinin farklı bölümlerde
öğrenim gören 389 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Özdüzenleme Ölçeği’nin yapı geçerliğini incelemek amacıyla Açımlayıcı ve
Doğrulayıcı Faktör Analizi yöntemleri, güvenirliklerin belirlenmesi amacıyla Cro
nbach Alpha iç tutarlılık katsayısı, ölçüt
-
bağıntılı geçerliği için de Genel Özyeterlik Ölçe
ği ve Akademik Özyeterlik Ölçeğ
i ile korelasyon analizleri yapılmıştır. Faktör
analizleri sonucunda, Türkçe’ye uyarlanan ölçeğin tek boyutlu ve toplam 7 maddeden ol
uştuğu görülmüştür. Ölçeğin Cronbach
Alpha iç tutarlılık katsayısı .84, test
-
tekrar test güvenlik katsayısı .67 olarak bulunmuştur. Ayrıca, Genel ve Akademik Özyeterlik
Ölçekleriyle anlamlı ve pozitif ilişki gösterdiği belirlenmiştir. Yapılan analizler, Öz
düzenleme Ölçeği’nin Türkçe formunun
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir
Bu araştırmanın amacı, özgün formu Almanca olarak Schwarzer,
Diehl ve Schmitz (1999) tarafından geliştirilen ve daha sonra
Diehl, Semegon ve Schwarzer (2006) tarafından İngilizce’ye adapte edilen Özdüzenleme Ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlayarak
geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Çalışma grubunu, Ankara’da bu
lunan bir devlet üniversitesinin farklı bölümlerde
öğrenim gören 389 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Özdüzenleme Ölçeği’nin yapı geçerliğini incelemek amacıyla Açımlayıcı ve
Doğrulayıcı Faktör Analizi yöntemleri, güvenirliklerin belirlenmesi amacıyla Cro
nbach Alpha iç tutarlılık katsayısı, ölçüt
-
bağıntılı geçerliği için de Genel Özyeterlik Ölçe
ği ve Akademik Özyeterlik Ölçeğ
i ile korelasyon analizleri yapılmıştır. Faktör
analizleri sonucunda, Türkçe’ye uyarlanan ölçeğin tek boyutlu ve toplam 7 maddeden ol
uştuğu görülmüştür. Ölçeğin Cronbach
Alpha iç tutarlılık katsayısı .84, test
-
tekrar test güvenlik katsayısı .67 olarak bulunmuştur. Ayrıca, Genel ve Akademik Özyeterlik
Ölçekleriyle anlamlı ve pozitif ilişki gösterdiği belirlenmiştir. Yapılan analizler, Öz
düzenleme Ölçeği’nin Türkçe formunun
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir
Bu araştırmanın amacı, özgün formu Almanca olarak Schwarzer,
Diehl ve Schmitz (1999) tarafından geliştirilen ve daha sonra
Diehl, Semegon ve Schwarzer (2006) tarafından İngilizce’ye adapte edilen Özdüzenleme Ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlayarak
geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Çalışma grubunu, Ankara’da bu
lunan bir devlet üniversitesinin farklı bölümlerde
öğrenim gören 389 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Özdüzenleme Ölçeği’nin yapı geçerliğini incelemek amacıyla Açımlayıcı ve
Doğrulayıcı Faktör Analizi yöntemleri, güvenirliklerin belirlenmesi amacıyla Cro
nbach Alpha iç tutarlılık katsayısı, ölçüt
-
bağıntılı geçerliği için de Genel Özyeterlik Ölçe
ği ve Akademik Özyeterlik Ölçeğ
i ile korelasyon analizleri yapılmıştır. Faktör
analizleri sonucunda, Türkçe’ye uyarlanan ölçeğin tek boyutlu ve toplam 7 maddeden ol
uştuğu görülmüştür. Ölçeğin Cronbach
Alpha iç tutarlılık katsayısı .84, test
-
tekrar test güvenlik katsayısı .67 olarak bulunmuştur. Ayrıca, Genel ve Akademik Özyeterlik
Ölçekleriyle anlamlı ve pozitif ilişki gösterdiği belirlenmiştir. Yapılan analizler, Öz
düzenleme Ölçeği’nin Türkçe formunun
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir