Childhood Obesity in Every Aspect- With a Public Health Perspective, Prof. Dr. Seçil ÖZKAN, Editör, Türkiye Klinikleri Yayınevi, Ankara, ss.50-55, 2022
ÖZET
Dünya Sağlık Örgütü, sağlık okuryazarlığını, sağlıkta iyilik halini korumak ve geliştirmek amacıyla, sağlık bilgisine erişim, bilgiyi anlama ve kullanma motivasyonlarını belirleyen bilişsel ve sosyal beceri kapasitesi olarak tanımlamaktadır. Sağlık okuryazarlığı düzeyini belirleme ve artırmak amacıyla çeşitli politika geliştirme çabaları tüm Dünya genelinde geçerli olmakla birlikte, bunlar daha çok yetişkinlere odaklanma eğilimindedir. Çocuklarda daha erken müdahale fırsatlarını yakalamak mümkün olması nedeniyle son yıllarda çocuklarda sağlık okuryazarlığı kavramı giderek daha fazla önem kazanmış olup, çocuklarda sağlık okuryazarlığının düşük olmasıyla olumsuz sağlık davranışlarının görülme sıklığı arttığını gösteren çalışmalar mevcuttur. Bunlar içerisinde sağlık okuryazarlığı düzeyi düşük olan çocuklarda daha az fiziksel aktivite düzeyi, kötü beslenme alışkanlıkları ve obezitenin daha sık görüldüğü belirtilmektedir. Çocuklarda obezitesinin önlenmesi için geliştirilen müdahale programları içerisinde sağlık eğitimi ve sağlık okuryazarlığının yükseltilmesine ağırlık verilmeye başlanmıştır. Geliştirilecek programların, sağlık okuryazarlığı düzeyleri üzerinde etkili olabilecek olan ebeveynler ve okulları da içeren bütüncül bir yaklaşım içerisinde olması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Sağlık okuryazarlığı; pediatrik obezite; sağlık eğitimi; çocuk sağlığı; ergen sağlığı