ICSAS 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON HUMANITY AND SOCIAL SCIENCES, Erzurum, Türkiye, 19 - 21 Nisan 2024, ss.108-109
Bu araştırmanın amacı 2010–2023 yılları arasında yapılan matematik eğitiminde oyunlaştırmanın akademik başarı ve motivasyon düzeylerine etkisini inceleyen deneysel çalışmaların meta analiz yöntemi ile etki büyüklüklerini hesaplamaktır. Belirlenen anahtar kelimeler ile araştırmaya YÖK Tez Arama veri tabanından 14, ERIC veri tabanından 6 ve Google Scholar veri tabanından 3 çalışma olmak üzere toplamda 23 çalışma araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmaya dahil edilen çalışmalardan meta analize uygun veriler birleştirilmiş ve etki büyüklükleri hesaplanmıştır. Meta analiz çalışmaları için birden fazla etki büyüklüğü hesaplama yöntemleri vardır. Verilerin analizi sürecinde “Comprehensive Meta-Analysis (CMA)” programı kullanılmıştır. Etki büyüklükleri Hedges’s g yöntemi ile hesaplanmıştır ve anlamlılık düzeyi p=0.05 olarak kabul edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre sabit etki modeli heterojenlik testi sonucundaki Q değeri 342.307 bulunmuştur. Bu değer tablosunda %95 anlamlılık düzeyinde yirmi iki serbestlik derecesine karşılık gelen kritik değerden büyük olduğu için çalışmaların heterojen özellikte olduğu belirlenmiştir. Bulguların bu değerinden dolayı rastgele etkiler modeli kullanılmış ve rastgele etki büyüklüğü değerinin 1.208 olduğu görülmüştür. Bu etki büyüklüğü değeri Cohen sınıflandırmasına göre oyunlaştırma temelli matematik eğitiminin akademik başarıya güçlü düzeyde etki ettiğini göstermiştir. Eğitimde oyunlaştırmanın öğrencilerin motivasyonuna etkisini araştıran 5 çalışmaya ait veriler kullanılmıştır. Bu amaçla bir araya getirilen çalışmaların genel etki büyüklüğü değeri d= .317 olarak hesaplanmıştır. Bu değerin Cohen etki büyüklüğü sınıflandırmasına göre kategorize edildiğinde oyunlaştırma temelli matematik eğitiminin öğrencilerin motivasyonu üzerindeki etkisinin pozitif yönde ve küçük düzeyde olduğu söylenebilir. Sonuç olarak oyunlaştırma temelli matematik eğitiminin akademik başarı ve motivasyon üzerinde anlamlı düzeyde etkiye sahip olduğu görülmektedir.