UTAK 2024 Ulusal Tasarım Araştırmaları Kongresi, Ankara, Türkiye, 11 - 13 Eylül 2024, ss.1-15, (Tam Metin Bildiri)
Çevrim içi müşteri yorumları (OPR) ürün tasarımı ve geliştirme süreçlerinde önemli bir veri
kaynağıdır. OPR'lar, geniş veri tabanları ve güçlü analiz araçlarıyla ürün
tasarımcılarına kullanıcı davranışları, tercihleri ve ihtiyaçları hakkında
derinlemesine iç görüler sağlar. Bu iç görüler, pazar segmentlerine yönelik
hedeflenmiş ve etkili ürün geliştirme stratejileri oluşturulmasında kritik rol
oynar. Bu çalışma, OPR’ların analizinde kullanılan metin madenciliği ve doğal
dil işleme (NLP) tekniklerini giriş seviyesinde ele almakta ve fazla teknik
detaylara girmeden OPR’lar üzerinden yürütülecek analizleri ve tasarım
süreçlerine faydasını tasarım alanına tanıtmaya çalışmaktadır. Tasarımcılar,
gelecekte veri analitiği becerilerini geliştirerek daha bilinçli ve kullanıcı
odaklı kararlar alabilirler. Bu becerilerin kazanılması için veri manipülasyonu
ve görselleştirme araçlarının öğrenilmesi, makine öğrenmesi ve ileri analiz
tekniklerinde uzmanlaşılması gerekmektedir. Ayrıca, gerçek dünya projelerinde
çalışarak bu gelişen alana hâkimiyet sağlanabilir. Bu süreçte, veri analitiği
odaklı eğitim müfredatları da önemli bir rol oynayacaktır. OPR'ları ürün
tasarım sürecinde vazgeçilmez bir bilgi kaynağı olarak değerlendiren çalışma,
veri analitiği tekniklerinin gelecekte tasarımcılar için kazanılması gereken
rekabetçi bir uzmanlık alanı olacağını savunmaktadır.