15. ULUSLARARASI EĞİTİM YÖNETİMİ FORUMU, Antalya, Türkiye, 1 - 05 Mayıs 2024, ss.150
Tezlerde teşekkür ya da ön söz olarak isimlendirilen bölüm, yazarın
çalışmasına maddi ve manevi katkı sağlayanlara teşekkür ettiği ve çalışması
sırasındaki deneyimlerini paylaştığı bir alan olarak bilinmektedir. Önceleri
sadece kitaplarda görülen teşekkür bölümü 1960’lardan sonra tezlerde de
görülmeye başlamıştır. Teşekkür bölümü için üniversite ve enstitüler kelime
sınırlaması dışında belli kural ya da çerçeve belirlemediğinden tezlerin diğer
bölümlerinde olan standart yapı teşekkür bölümünde görülmemektedir. Bu da çok
farklı yapı ve içeriklerin ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Araştırmacılar bu
bölümü yazarken daha çok önceki çalışmalara bakmakta ve kendi şablon ve
standartlarını oluşturmaktadır. Bu doğrultuda, bu araştırmanın amacı,
Türkiye’de 2023 yılında Eğitim Yönetimi alanında yapılan tezlerin teşekkür
bölümünün kapsamlı ve bütüncül bir şekilde analiz edilmesi ve tezlerdeki
teşekkür bölümlerinin benzerlik ve farklılıklarının ortaya konulması ve
tezlerin teşekkür bölümlerinin akademik çalışmaya uygun hale gelmesi için
öneriler sunmaktır. Bu araştırmada amaçlı örneklem yönetimi kullanılmıştır. Bu
doğrultuda, araştırmanın evrenini YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanında yer
alan Eğitim Yönetimi alanında yapılan tezler, örneklemini ise Türkiye’de 2023
yılı içinde yapılan ve erişime açık olan YÖK Ulusal Tez Merkezi tarama kısmında
“Eğitim Yönetimi Bilim Dalı” olarak aranmış ve Türkçe yazılmış 241 tez
oluşturmaktadır. Verileri toplamak için araştırmacılar tarafından “Tez Teşekkür
Bölümü İnceleme Formu” hazırlanmıştır. Bu formda, tezlerin yayım türü,
üniversite türü, teşekkür bölümlerinin kelime sayısı, içeriği, teşekkür
edilenler ve sırası, örnek ifadeler, yer almaktadır. Verilerin analizinde
içerik çözümlemesi türlerinden kategorik çözümleme yapılmıştır. Kategorik
çözümlemede yazarların çalışmalarıyla ilgili belirtmiş oldukları beyanlar esas
alınmıştır. Araştırma sonunda elde edilen veriler Excel programına aktarılmış
ve özel tablolar kullanılarak analizler yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda
teşekkür bölümlerinin kelime sayısının 30 ile 805 arasında olduğu, teşekkür
kısmında teşekkür ifadelerinin yanı sıra araştırmanın amacı, kapsamı, özeti,
problem durumuna yer verildiği, yazarın özgeçmişi, genel bilgi metinleri ve
temenniler içerdiği, sırasıyla en çok danışman, aile üyesi ve bölüm öğretim
üyelerine teşekkür edildiği, bunun yanı sıra az olsa kendine, hayata,
öğrencilerine, alanyazındaki araştırmacılara, devlete ve önceki danışmana
teşekkür edildiği, bazı tezlerde teşekkür bölümünün olmadığı, bazı tezlerde teşekkür
ya da ön söz bölümü olmasına rağmen kimseye teşekkür edilmediği, bazı tezlerde
danışmana teşekkür edilmediği görülmüştür. Teşekkür bölümleri her ne kadar
serbest bir alan olsa da akademik bir çalışmanın belli bir standartları olması
gerekmektedir. Bu sonuçlardan yola çıkarak teşekkür bölümleri için kelime
sınırı konulmalı, teşekkür bölümünde araştırmanın problem durumu amacı,
kapsamı, yöntemi ve sonucuna dair bilgilere yer verilmemeli, doğrudan ya da
dolaylı olarak çalışmaya katkı sağlayanlar dışındakilere yer verilmemelidir.
Üniversite ve enstitüler araştırmacıları teşekkür bölümünde serbest bırakmak
yerine daha etkin çalışmalar için yönlendirici olmalıdır.
Anahtar kelimeler: Tez Teşekkür Bölümü, Ön Söz, Akademik Yazma
The section called acknowledgments or
preface in theses is known as an area where the author thanks those who
contributed materially and morally to his work and shares his experiences
during his work. The acknowledgments section, which was previously only seen in
books, began to appear in theses after the 1960s. Since universities and
institutes do not set certain rules or frameworks for the acknowledgments
section, other than the word limit, the standard structure that exists in other
parts of the theses is not seen in the acknowledgments section. This leads to
the emergence of very different structures and contents. While writing this
section, researchers mostly look at previous studies and create their own
templates and standards. In this regard, the aim of this research is to analyze
the acknowledgments section of the theses written in the field of Educational
Administration in Turkey in 2023 in a comprehensive and holistic manner, to
reveal the similarities and differences of the acknowledgment sections in the
theses, and to offer suggestions to make the acknowledgment sections of the
theses suitable for an academic study. Purposive sampling management was used
in this research. In this direction, the population of the research is the
theses made in the field of Educational Management in the YÖK National Thesis
Center database, and the sample is 241 theses written in Turkish and searched
as “Educatinal Administration” in the YÖK National Thesis Center search
section, which is open to access and conducted in 2023. "Thesis
Acknowledgment Section Review Form" was prepared by the researchers to
collect the data. In this form, the publication type of the thesis, the type of
university, the number of words of the acknowledgments sections, their content,
those thanked and their order, and sample expressions are included. Categorical
analysis, one of the types of content analysis, was used to analyze the data.
In the categorical analysis, the statements made by the authors about their
work were taken as basis. The data obtained at the end of the research were
transferred to the Excel program and analyzed using special tables. As a result
of the research, it has been revealed that the number of words in the
acknowledgment sections is between 30 and 805, the purpose of the research,
scope, summary, problem situation are included in the acknowledgment section as
well as expressions of thanks, the author's CV, general information texts and
wishes, writers thank to himself, life, students, researchers in the field and
the previous advisor, some theses do not have an acknowledgment section, some
theses have an acknowledgment or preface section, but no one is thanked, and
some writers do not thank the advisor. Although acknowledgments sections are a
free area, an academic study must have certain standards. Based on these
results, word limits should be set for acknowledgments sections, information
about the problem situation, purpose, scope, method and result of the research
should not be included in the acknowledgments section, and people other than
those who directly or indirectly contributed to the study should not be
included. Universities and institutes should guide researchers for more effective
work instead of leaving them free in the acknowledgments section.
Keywords: Thesis Acknowledgment, Preface, Academic
Writing