Eğitim Yönetimi Alanındaki Tezlerin Teşekkür Bölümlerinin Analizi


Çatak E., Koşar S.

15. ULUSLARARASI EĞİTİM YÖNETİMİ FORUMU, Antalya, Türkiye, 1 - 05 Mayıs 2024, ss.150

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.150
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tezlerde teşekkür ya da ön söz olarak isimlendirilen bölüm, yazarın çalışmasına maddi ve manevi katkı sağlayanlara teşekkür ettiği ve çalışması sırasındaki deneyimlerini paylaştığı bir alan olarak bilinmektedir. Önceleri sadece kitaplarda görülen teşekkür bölümü 1960’lardan sonra tezlerde de görülmeye başlamıştır. Teşekkür bölümü için üniversite ve enstitüler kelime sınırlaması dışında belli kural ya da çerçeve belirlemediğinden tezlerin diğer bölümlerinde olan standart yapı teşekkür bölümünde görülmemektedir. Bu da çok farklı yapı ve içeriklerin ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Araştırmacılar bu bölümü yazarken daha çok önceki çalışmalara bakmakta ve kendi şablon ve standartlarını oluşturmaktadır. Bu doğrultuda, bu araştırmanın amacı, Türkiye’de 2023 yılında Eğitim Yönetimi alanında yapılan tezlerin teşekkür bölümünün kapsamlı ve bütüncül bir şekilde analiz edilmesi ve tezlerdeki teşekkür bölümlerinin benzerlik ve farklılıklarının ortaya konulması ve tezlerin teşekkür bölümlerinin akademik çalışmaya uygun hale gelmesi için öneriler sunmaktır. Bu araştırmada amaçlı örneklem yönetimi kullanılmıştır. Bu doğrultuda, araştırmanın evrenini YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanında yer alan Eğitim Yönetimi alanında yapılan tezler, örneklemini ise Türkiye’de 2023 yılı içinde yapılan ve erişime açık olan YÖK Ulusal Tez Merkezi tarama kısmında “Eğitim Yönetimi Bilim Dalı” olarak aranmış ve Türkçe yazılmış 241 tez oluşturmaktadır. Verileri toplamak için araştırmacılar tarafından “Tez Teşekkür Bölümü İnceleme Formu” hazırlanmıştır. Bu formda, tezlerin yayım türü, üniversite türü, teşekkür bölümlerinin kelime sayısı, içeriği, teşekkür edilenler ve sırası, örnek ifadeler, yer almaktadır. Verilerin analizinde içerik çözümlemesi türlerinden kategorik çözümleme yapılmıştır. Kategorik çözümlemede yazarların çalışmalarıyla ilgili belirtmiş oldukları beyanlar esas alınmıştır. Araştırma sonunda elde edilen veriler Excel programına aktarılmış ve özel tablolar kullanılarak analizler yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda teşekkür bölümlerinin kelime sayısının 30 ile 805 arasında olduğu, teşekkür kısmında teşekkür ifadelerinin yanı sıra araştırmanın amacı, kapsamı, özeti, problem durumuna yer verildiği, yazarın özgeçmişi, genel bilgi metinleri ve temenniler içerdiği, sırasıyla en çok danışman, aile üyesi ve bölüm öğretim üyelerine teşekkür edildiği, bunun yanı sıra az olsa kendine, hayata, öğrencilerine, alanyazındaki araştırmacılara, devlete ve önceki danışmana teşekkür edildiği, bazı tezlerde teşekkür bölümünün olmadığı, bazı tezlerde teşekkür ya da ön söz bölümü olmasına rağmen kimseye teşekkür edilmediği, bazı tezlerde danışmana teşekkür edilmediği görülmüştür. Teşekkür bölümleri her ne kadar serbest bir alan olsa da akademik bir çalışmanın belli bir standartları olması gerekmektedir. Bu sonuçlardan yola çıkarak teşekkür bölümleri için kelime sınırı konulmalı, teşekkür bölümünde araştırmanın problem durumu amacı, kapsamı, yöntemi ve sonucuna dair bilgilere yer verilmemeli, doğrudan ya da dolaylı olarak çalışmaya katkı sağlayanlar dışındakilere yer verilmemelidir. Üniversite ve enstitüler araştırmacıları teşekkür bölümünde serbest bırakmak yerine daha etkin çalışmalar için yönlendirici olmalıdır.

Anahtar kelimeler: Tez Teşekkür Bölümü, Ön Söz, Akademik Yazma 

The section called acknowledgments or preface in theses is known as an area where the author thanks those who contributed materially and morally to his work and shares his experiences during his work. The acknowledgments section, which was previously only seen in books, began to appear in theses after the 1960s. Since universities and institutes do not set certain rules or frameworks for the acknowledgments section, other than the word limit, the standard structure that exists in other parts of the theses is not seen in the acknowledgments section. This leads to the emergence of very different structures and contents. While writing this section, researchers mostly look at previous studies and create their own templates and standards. In this regard, the aim of this research is to analyze the acknowledgments section of the theses written in the field of Educational Administration in Turkey in 2023 in a comprehensive and holistic manner, to reveal the similarities and differences of the acknowledgment sections in the theses, and to offer suggestions to make the acknowledgment sections of the theses suitable for an academic study. Purposive sampling management was used in this research. In this direction, the population of the research is the theses made in the field of Educational Management in the YÖK National Thesis Center database, and the sample is 241 theses written in Turkish and searched as “Educatinal Administration” in the YÖK National Thesis Center search section, which is open to access and conducted in 2023. "Thesis Acknowledgment Section Review Form" was prepared by the researchers to collect the data. In this form, the publication type of the thesis, the type of university, the number of words of the acknowledgments sections, their content, those thanked and their order, and sample expressions are included. Categorical analysis, one of the types of content analysis, was used to analyze the data. In the categorical analysis, the statements made by the authors about their work were taken as basis. The data obtained at the end of the research were transferred to the Excel program and analyzed using special tables. As a result of the research, it has been revealed that the number of words in the acknowledgment sections is between 30 and 805, the purpose of the research, scope, summary, problem situation are included in the acknowledgment section as well as expressions of thanks, the author's CV, general information texts and wishes, writers thank to himself, life, students, researchers in the field and the previous advisor, some theses do not have an acknowledgment section, some theses have an acknowledgment or preface section, but no one is thanked, and some writers do not thank the advisor. Although acknowledgments sections are a free area, an academic study must have certain standards. Based on these results, word limits should be set for acknowledgments sections, information about the problem situation, purpose, scope, method and result of the research should not be included in the acknowledgments section, and people other than those who directly or indirectly contributed to the study should not be included. Universities and institutes should guide researchers for more effective work instead of leaving them free in the acknowledgments section.

Keywords: Thesis Acknowledgment, Preface, Academic Writing