STEM Uygulamalarına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması


neccar d., Hamzaoğlu E.

Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, cilt.8, sa.1, ss.1-17, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1-17
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Küreselleşme, kalkınmanın sürdürülebilir olması için eğitim sisteminde köklü değişimler yapılmasını zorunlu kılmıştır. Bu değişimlerden biri de disiplinler arası yaklaşımı temel alan STEM modelinin eğitimle bütünleştirilmesidir. Bu çalışmada fen bilimleri öğretmenlerinin STEM uygulamalarına yönelik tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirilmiş ve ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışması 360 fen bilimleri öğretmeni ile yapılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. 5’li likert tipinde hazırlanan STEM tutum ölçeğinde 22 madde ve 3 faktörlük yapı belirlenmiştir. Ölçek iç tutarlık kat sayısı 0,934 ve KMO değeri 0,934 bulunmuştur. Ölçekte toplam varyans oranı %63,05’tir. Bu bulgular ölçeğin fen bilgisi öğretmenlerinin STEM’e ilişkin tutumlarının belirlenmesi için geçerli ve güvenilir olarak bulunmuştur.
Globalization has necessitated radical changes in the education system in order for development to be sustainable. One of these changes is the integration of the STEM model, an interdisciplinary approach model into education. In this study, a scale was developed to determine science teachers’ attitudes towards STEM applications, and validity and reliability studies of the developed scale were conducted. The validity and reliability study of the scale was conducted with 360 science teachers. Exploratory and confirmatory factor analysis was applied for the construct validity of the scale. In the STEM attitude scale prepared in 5-point Likert type, 22 items and 3-factor structure were defined. The internal consistency coefficient of the scale was 0,934, and the KMO value was 0,934. The total variance rate on the scale is %63.05. These findings have indicated that the scale is valid and reliable for determining science teachers’ attitudes towards STEM.