Eğitim Dünyası Araştırma ve Geliştirme Dergisi, vol.1, no.1, pp.11-22, 2025 (Peer-Reviewed Journal)
ABSTRACT
Individuals who are deafblind experience varying degrees of both visual and hearing impairments. The term deafblind has been referred to by various other terms over the years, such as dual sensory loss, dual sensory impairment, multiple sensory loss, and deaf-blindness. The fact that these individuals are simultaneously affected by the loss of both senses leads to needs that differ from those of individuals with only visual or only hearing impairments. Each deafblind individual is affected by visual and hearing losses to different extents, and these losses may occur either congenitally or acquired. This situation makes it essential to understand how effect to people with deafblind, particularly in order to identify their communication needs and to develop appropriate intervention plans. Although the prevalence of deafblindness is lower compared to other disabilities, understanding the needs of these individuals and ensuring that they can lead a quality life, like everyone else, is of great importance. Recognizing the limitations caused by the loss of such critical senses, as well as the needs that arise in both daily life and educational settings, is a prerequisite for effectively planning the special services and support to be provided. Therefore, this study aims to the definition of deafblindness, highlight its effects on individuals, and the educational and communication needs of deafblind individuals, based on the existing literature, and to offer recommendations regarding the necessary adjustments in the field of education.
Key Words: Deafblindness, dual sensory impairment, dual sensory loss, effect of deafblindness, communication.
Körsağır bireyler, görme ve işitme duyularında farklı düzeylerde kayıp yaşayan bireylerdir. Körsağır terimi yerine uzun yıllar farklı terimler de kullanılmıştır; çift duyu kaybı, çift duyu bozukluğu, çoklu-duyu kaybı ve kör-sağırlık gibi. Körsağır bireylerin bu iki duyu kaybından aynı anda etkilenmiş olmaları, yalnızca görme ya da yalnızca işitme yetersizliği olan bireylerden farklı gereksinimlere sahip olmalarına neden olmaktadır. Her körsağır birey, görme ve işitme kayıplarından farklı düzeylerde etkilenmekte ve görme ile işitme kayıpları doğuştan ya da sonradan meydana gelebilmektedir. Bu durum bireylerin, özellikle iletişim gereksinimlerinin belirlenmesi ve buna uygun bir müdahale planının oluşturulabilmesi için bireysel özelliklerinin anlaşılmasını gerekli kılmaktadır. Görülme sıklığı diğer yetersizliklere oranla daha az olan bu bireylerin gereksinimlerinin anlaşılması ve her birey gibi kaliteli bir yaşam sürebilmeleri önemlidir. Böylesine önemli iki duyuda yaşanan kayıpların bireyin yaşamında yarattığı sınırlılıkların ve hem günlük yaşamda hem de eğitim ortamlarında ortaya çıkan gereksinimlerin anlaşılması, sunulacak özel hizmet ve desteklerin etkili bir şekilde planlanabilmesi için öncelikli bir gerekliliktir. Bu nedenle, bu çalışmada alanyazına dayalı olarak körsağırlığın tanımı, birey üzerindeki etkileri ile körsağır bireylerin eğitim ve iletişim gereksinimlerine dikkat çekilerek, eğitim alanında yapılması gereken düzenlemelere ilişkin önerilere yer verilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Körsağırlık, çift duyu kaybı, körsağırlığın etkileri, iletişim.