INTERNATIONAL JOURNAL OF LANGUAGE ACADEMY, cilt.4, sa.3, ss.225-243, 2016 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma, farklı bölümlerden gelen ve bir yıllık yoğun İngilizce eğitimi alan EFL üniversite öğrencilerinde, Özellik Duygusal Zeka (TEI), Beş Büyük Kişilik Özelliği (BFPT) ile öğrencilerin İngilizce okuma, yazma, dinleme ve konuşma olmak üzere dört dil becerisinde akademik başarıları ve genel akademik başarıları arasındaki ilişkileri belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın katılımcıları, 2013-2014 akademik yılında Yabancı Diller Okulu'na devam eden rastgele seçilmiş 211 üniversite öğrencisidir. Bu çalışmada betimsel ve nicel yöntem uygulanmıştır. Çalışmanın araçlarından biri, Austin, Saklofske, Huang ve McKenney (2004) tarafından revize edilen Schutte Duygusal Zeka Ölçeği'dir (1998). Tok, Moralı ve Tatar (2005) bu ölçeği Türk nüfusu için uyarladı. Diğer araç ise Tatar (2005) tarafından geliştirilen Kısa Form Beş Faktör Kişilik Envanteridir. Veri analizi için Pearson korelasyon katsayısı ve ANOVA analizleri uygulanmıştır. Çalışmanın bulguları, dil öğrenenlerin BFPT ve TEI arasında anlamlı bir negatif ilişki olduğunu göstermektedir. Ayrıca, BFPT ve TEI'nin dil becerilerindeki akademik başarı ve not ortalamaları (GPA) ile belirli düzeylerde korelasyonu bulunmaktadır. Ancak, ana dal değişkeni dil öğrenenlerin başarısında önemsizdir. Bu çalışmanın bulguları ışığında, akademik başarıyı ve dolayısıyla dil öğrenme ve öğretiminin kalitesini artırmak için dil derslerinde bireysel farklılıklar olarak TEI ve BFPT'nin dikkate alınmasının önemli olduğu belirtilebilir.
This study aims to determine the associations among Trait Emotional Intelligence (TEI), Big Five Personality
Traits (BFPT) and the academic success of the students in four language skills namely reading, writing,
listening and speaking in English and overall academic success in EFL university students from different
majors and having one-year intensive English education. The participants of the study are randomly
selected 211 university students attending the School of Foreign Languages in 2013-2014 academic year. In
this study, a descriptive and quantitative method was applied. One of the instruments of the study is
Schutte Emotional Intelligence Scale (1998) revised by Austin, Saklofske, Huang, and McKenney (2004).
Tok, Moralı, and Tatar (2005) adapted the scale for Turkish population. The other instrument is the Short
Form Five Factor Personality Inventory developed by Tatar (2005). For the data analysis, the Pearson
correlation coefficient and ANOVA analyses were applied. The findings of the study show that there is a
significant negative relationship between BFPT and TEI of the language learners. Also, BFPT and TEI have
certain levels of correlation with academic success in language skills and with their grade point averages
(GPA). However, the variable of major is insignificant in the success of language learners. In the light of the
findings of this study, it can be indicated that TEI and BFPT, as individual differences, are worth taking
into account in language classrooms so as to improve the academic success, and thus the quality of the
language learning and teaching.