Tarih Öğretmen Adaylarının “Dijital Okuma” Tutumu Üzerine Bir İnceleme


Şengül Bircan T.

International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal , cilt.100, sa.4, ss.590-596, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Teknolojinin hâkim olduğu 21.yüzyılda dijitalleşmenin okuma kültürüne etki ettiğini ve dijital okuma eyleminin bireyler arasında arttığını görmekteyiz. Dijitalleşmenin ortasına doğan neslin eğitiminde yönlendirici olan öğretmenlerin dijital yeterliklerinin geliştirilmesi oldukça mühimdir. Bir becerinin gelişiminde o beceriye ilişkin tutum ve bakışın etkisini inkâr etmek zordur. Dijital okumanın tarih gibi okuma ağırlıklı alanlarda ders stratejilerini çeşitlendirmesi, alanın öğretmen ve öğretmen adaylarının dijital okuma tutum ve yeterliklerini sorgulatmaktadır. Bu bağlamda tarih öğretmen adaylarının dijital okuma tutumlarını incelemek üzere çalışma, İç Anadolu Bölgesindeki üniversitelerde eğitim gören 160 tarih öğretmen adayı ile e-posta yoluyla gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılarak yapılan araştırmada “Dijital Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği (DOTÖ)” (Yurdakal ve Susar-Kırmızı, 2021) kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach-alpha güvenirlik katsayısı 0,86 olarak hesaplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS (27.0) paket programından yararlanılmış ve gerekli istatistiki teknikler kullanılarak analizler yapılarak, sonuçlar yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; tarih öğretmen adaylarının dijital okuma düzeyi yüksek olarak bulunmuştur. Öğretmen adaylarının dijital okuma tutumlarının cinsiyete, sınıf düzeyine, dijital kitap okuma tercihine göre değişmediği tespit edilmiştir. Tarih öğretmen adaylarının dijital okuma tutumları ile günlük dijital okuma süreleri arasında; 1 saat ve altı dijital okuma yapan adaylar ile 2-3 saat dijital okuma yapan adaylar arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir.