International Education Congress, Ankara, Türkiye, 20 - 23 Eylül 2023, ss.154-160
Bu çalışmanın amacı eğitim fakültesinin farklı anabilim dallarına kayıtlı öğrencilerin bir ödev kapsamında okumayı
tercih ettikleri kitapların dağılımı ve bu kitapları tercih etme nedenlerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda
bir devlet üniversitesinin genel kültür seçmeli derslerinden birine kayıtlı 68 eğitim fakültesi öğrencisinden yazılı
olarak veri toplanmıştır. Öğrenciler kendi seçtikleri bir kitabı okuduktan sonra kitabı seçme nedenleri yazılı olarak
ifade etmişlerdir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmada toplam 58 farklı kitap ismi
ortaya çıkmıştır. Öğretmen Olmak-Bir Can’a Dokunmak (%8,8), Bir Dilek Yetmez (%5,9), Matematik Köyü'nün
Delisi-Ali Nesil (%4,4) ve Beyaz Zambaklar Ülkesinde (%2,9) isimli okuma kitapları birden fazla kişi tarafından
okunmuştur. Kitapların okunma nedenleri MEB’in (2017) belirlediği mesleki bilgi, mesleki beceri ile tutum ve
değerler yeterlilik alanları dikkate alınarak gruplandırılmıştır. Öğretmen adaylarının okudukları kitabı seçme
nedenlerine ait toplam 69 geçerli ifade ortaya çıkmıştır. Bu nedenlerden %15’u alanıyla ilgili bilgi sahibi olma,
%23,2’si öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi sahibi olma, %8,6’sı öğrenme öğretme sürecinde karşılaşılacak sorunlara
yanıt bulma, %31,9’u ise kişisel ve mesleki gelişim amacı taşımaktadır. Diğer kategorisinde (%20,3) ele alınan
nedenler faklı bir alana ilgi duyma (%7,2), yakın çevre tavsiyesi (%7,2), kitap yazarının diğer kitaplarının önceden
okunmuş olması (%4,3) ve gerçek bir hayat hikâyesini konu edinmesidir (%1,4). Öğretmen eğitiminde okuma
kitaplarından yararlanılarak hem öğretmen adaylarının okuma alışkanlıklarının arttırılması hem de öğretmenlik
mesleği genel yeterliliklerine olumlu katkılar sağlanması önerilmektedir.