Öğretmen Adaylarının Okumayı Tercih Ettiği Kitaplar ve Tercih Etme Nedenleri


Creative Commons License

Önder Çelikkanlı N., Tüysüz A.

International Education Congress, Ankara, Türkiye, 20 - 23 Eylül 2023, ss.154-160

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.154-160
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı eğitim fakültesinin farklı anabilim dallarına kayıtlı öğrencilerin bir ödev kapsamında okumayı

tercih ettikleri kitapların dağılımı ve bu kitapları tercih etme nedenlerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda

bir devlet üniversitesinin genel kültür seçmeli derslerinden birine kayıtlı 68 eğitim fakültesi öğrencisinden yazılı

olarak veri toplanmıştır. Öğrenciler kendi seçtikleri bir kitabı okuduktan sonra kitabı seçme nedenleri yazılı olarak

ifade etmişlerdir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmada toplam 58 farklı kitap ismi

ortaya çıkmıştır. Öğretmen Olmak-Bir Can’a Dokunmak (%8,8), Bir Dilek Yetmez (%5,9), Matematik Köyü'nün

Delisi-Ali Nesil (%4,4) ve Beyaz Zambaklar Ülkesinde (%2,9) isimli okuma kitapları birden fazla kişi tarafından

okunmuştur. Kitapların okunma nedenleri MEB’in (2017) belirlediği mesleki bilgi, mesleki beceri ile tutum ve

değerler yeterlilik alanları dikkate alınarak gruplandırılmıştır. Öğretmen adaylarının okudukları kitabı seçme

nedenlerine ait toplam 69 geçerli ifade ortaya çıkmıştır. Bu nedenlerden %15’u alanıyla ilgili bilgi sahibi olma,

%23,2’si öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi sahibi olma, %8,6’sı öğrenme öğretme sürecinde karşılaşılacak sorunlara

yanıt bulma, %31,9’u ise kişisel ve mesleki gelişim amacı taşımaktadır. Diğer kategorisinde (%20,3) ele alınan

nedenler faklı bir alana ilgi duyma (%7,2), yakın çevre tavsiyesi (%7,2), kitap yazarının diğer kitaplarının önceden

okunmuş olması (%4,3) ve gerçek bir hayat hikâyesini konu edinmesidir (%1,4). Öğretmen eğitiminde okuma

kitaplarından yararlanılarak hem öğretmen adaylarının okuma alışkanlıklarının arttırılması hem de öğretmenlik

mesleği genel yeterliliklerine olumlu katkılar sağlanması önerilmektedir.