Sosyal Bilgiler Dersinin Posner Program Boyutları Doğrultusunda İncelenmesi


Taştan H., Sabancı O.

X. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi’nde (ICCI-EPOK 2022), Ankara, Türkiye, 26 Ekim 2022, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın temel amacı George J. Posner’ın eğitim programı türleri olan; resmi, uygulamadaki, ihmal edilen, ekstra ve örtük programların Sosyal Bilgiler dersi ve Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı açısından incelenmesidir. Çalışmada nitel araştırma desenine uygun olarak; yarı yapılandırılmış görüşme formları, görüşme ve gözlem tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara iline ait Sincan-Yenimahalle-Çankaya ilçelerinde görev yapan 30 sosyal bilgiler öğretmeni ve aynı ilçelerde öğrenim gören 30 ortaokul öğrencisi (5-6-7. Sınıf) oluşturmaktadır. Bu doğrultuda Ankara Sincan ilçesinde görev yapan 10 Sosyal Bilgiler öğretmeni ve aynı ilçelerde öğrenim gören 10 ortaokul öğrencisine ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ışığında sosyal bilgiler öğretmenlerinin şu anki öğretim programını yeterli bulmadığı, resmi program ve uygulamadaki program arasında belirgin bir fark bulunmadığı, ihmal edilen konu ya da öğrenme alanı bulunmadığı ancak konu sürelerinin öğretmenin inisiyatifine bağlı uzayıp kısaldığı görülmüştür. Ayrıca tüm dünyayı etkisi altına alan Covid 19 salgını dolayısıyla okullarda genellikle ekstra faaliyetler düzenlenmediği belirlenmiştir. Posner’ın özellikle üzerinde durduğu örtük program ögelerinin ise okuldan okula değişiklik gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Görüşme yapılan ortaokul 5-6-7. sınıf öğrencileri ise genellikle Sosyal Bilgiler dersini eğlenceli ve hayatın içinden görmüş, dersin ders kitabı aracılığı ile soru cevap şeklinde işlendiğini belirtmiş, ders kitabında bulunan ancak işlenmeden geçilen konu ya da öğrenme alanı bulunmadığını ve sene başından bu yana herhangi bir ekstra faaliyet düzenlenmediğini söylemiştir. Ortaokul öğrencilerine yöneltilen örtük programa dayalı sorularda ise öğrencilerin genellikle akran zorbalığından, arkadaşları tarafından dışlanmaktan ve okullarındaki yetersiz imkanlardan rahatsız olduğu görülmüştür. Araştırmacı tarafından doldurulan gözlem formunda ise öğretmenlerin öğretim programına uygun ilerlediği, derslerin sunuş yoluyla işlendiği, ders kitabı dışında akıllı tahta vb. materyal kullanımının ve verilen ödev niteliklerinin öğretmenden öğretmene değiştiği, derste yapılan etkinliklerin ders kitabındakilerle sınırlı kaldığı, sene başından bu yana ekstra herhangi bir faaliyet yapılmadığı gözlenmiştir. Ayrıca ziyaret edilen okullardaki örtük program ögelerine ilişkin gözlemlerde bazı okullarda akran zorbalığı ve cinsiyet ayrımcılığı bulunduğu, okullardaki genel atmosferin (yönetici, öğretmen ve personel tutumları) okuldan okula değiştiği, okul kütüphanelerinin öykü ve roman kitapları dışında yeterli materyal bulundurmadığı belirlenmiştir.