Pratik Endüstriyel Tasarım Uygulamalarındaki Dijital Makine Ekranlarında Taklit Nesne veya Düz Tasarım Kullanımı Karar Yönergeleri


Methibay H. E. , Şık A.

3. Uluslararası Mimarlık ve Tasarım Kongresi, İstanbul, Türkiye, 18 - 19 Nisan 2020, ss.26-29

  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.26-29

Özet

Endüstride, dijital makine ekranları insan-makine etkileşiminin önemli bir parçası haline gelmiştir. Bu ekranlardan yararlanmak amacıyla, kullanıcıların büyük miktarda (sıkça karmaşık olan veriyi donanıma hızlı ve kolay bir şekilde aktarmalarını sağlamak için Grafik Kullanıcı Arayüzü (GKA) programları geliştirilmektedir. Güçlü ve sezgisel ekran arayüzleri elde etmek için tasarımcılar kendi avantaj ve dezavantajlarına sahip farklı tasarım prensiplerini denemektedirler. En popüler tasarım prensiplerinden ikisi “taklit nesne” ve “düz tasarım” olarak öne çıkmaktadır. Taklit nesne tasarımını benimseyen bir tasarımcı, program ile etkileşimi daha sezgisel bir yoldan sağlamak için gerçek hayattaki nesnelere benzeyen nesnelerin kullanıcı taklitlerini sunmaya çalışır. Öte yandan, düz tasarım fikri taklit kavramını gereksiz görür ve bu nedenle, çok yönlülük ve sağlamlık veren bir tasarımın sadeliğini ve materyalizmini özümser. Yıllar içerisinde, eğilim taklit nesne tasarımını daha fazla kullanım yönünde olmuştur, ancak son konjonktürde popülerlik, özellikle kişisel bilgisayar ve akıllı telefon arayüzlerinde düz tasarıma kaymaya başlamıştır. Ancak, daha karmaşık makineler geliştirildikçe ve işlevselliklerinin öğrenilmesi ve kullanılması zorlaştığından, daha sezgisel bir tasarımın zorunlu hale geldiği görülür. Bu gibi durumlarda, basit şekiller ve renkleri kullanmak zorlaşır. Böylece taklit nesne tasarımı, özellikle belirli cihazların kullanıcı arayüzlerinde popülerlik kazanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, tasarımcıya hangi tasarım yaklaşımının hangi tür dijital makine ekranı için daha iyi olacağını seçmesine yardımcı olacak bir karar yönergesi sağlamaktır.