Cumhuriyet 12th Internatıonal Conference on Socıal Sciences, Afyonkarahisar, Türkiye, 30 - 31 Ağustos 2024, ss.63-80
Ders kitapları ilgili derslerin öğretim programına uygun olarak yazılan ve öğretim sürecinde öğrencilerin birinci kaynak olarak kullandıkları materyaldir. Dolayısıyla ders kitaplarındaki hatalar öğrenmeleri olumsuz olarak etkilemektedir. Öğrenmelerin etkili ve kalıcı bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için ders kitaplarının öğretim programına uygunluğu açısından incelenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada 2018 felsefe öğretim programına göre hazırlanmış olan 10. Sınıf felsefe ders kitaplarından ikisi öğretim programlarına uygunlukları açısından incelenmiştir. Araştırma kapsamında konu ile ilgili literatür taraması yapılmıştır. Bu yönüyle araştırma nitel bir çalışmadır. Ayrıca araştırmada doküman incelemesi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre ders kitapları fiziksel özellikler, dil ve anlatım, kaynakça gösterimi açısından yeterli bulunmuştur. Ancak kitaplarda içeriğin öğretim programına uygunluğu, okuma parçaları, hazırlık ve değerlendirme soruları yönlerinden eksiklikler bulunmuştur. Özellikle hazırlık sorularının bütün ünitelerde yer almaması ve hazırlık sorularında değerlendirme soru tipine daha uygun olan sorulara yer verildiği bulunmuştur. Ayrıca ele alınan ders kitaplarından birinde öğretim programına uymayan ünite başlığına yer verildiği görülmüştür. Etkili ve doğru bir felsefe öğretiminin gerçekleştirilebilmesi için araştırma sonucunda ortaya çıkarılan hataların giderilmesi sağlanmalıdır.