Facebook Yoğunluğunun Bazı Kişilik Özellikleri İle İlişkisi


ÖZTEMEL K., TRAŞ Z.

Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.17, sa.1, ss.121-139, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 17 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Türk Eğitim Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.121-139
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada Facebook yoğunluğu ile beş faktör kişilik özellikleri, karanlık üçlü kişilik özellikleri ve özsaygı arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 408 (312 kadın, 94 erkek) üniversiteöğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Facebook Yoğunluğu Ölçeği,Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi, Karanlık Üçlü Ölçeği ve Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği kullanılmıştır.Veriler Pearson korelasyon analizi ve hiyerarşik regresyon analizi teknikleriyle analiz edilmiştir.Korelasyon analizi sonucunda, Facebook yoğunluğu ile Facebook’ta online bağlı kalma süresi arasındaanlamlı pozitif ilişki bulunmuştur. Benzer şekilde narsistik kişilik özelliği ile Facebook kullanımyoğunluğu arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Facebook yoğunluğunu birinci bloktaFacebook’ta kalma süresi anlamlı düzeyde yordamıştır. İkinci blokta ise tüm değişkenler, araştırmayakatılan bireylerin Facebook yoğunluğu ölçeğinden aldıkları puanlardaki varyansın %18’ini anlamlı birşekilde açıklamaktadır. İkinci adımda Facebook yoğunluğu puanlarının en güçlü yordayıcısınınnarsisizm olduğu bulunmuştur. İleri araştırmalarda bu sonucun dikkate alınmasının yararlı olacağıdüşünülmektedir. Olası açıklamalar ile çalışmanın doğurguları ve sınırlılıkları tartışılmıştır.
In this study, it is aimed to examine the relationship of big five personality traits, dark triad dirty dozen scales and self-esteem with Facebook Intensity. The study was conducted with 408 (312 females, 94 males) university students. Facebook Intensity Scale, Personality Adjective Inventory, Dark Triad Dirty Dozen Scale and Rosenberg Self-Esteem Scale were used as data collection tools. Data was analyzed via Pearson correlation analysis and hierarchical regression analysis techniques. In the wake of correlation analysis, a significant positive relationship was found between Facebook Intensity and the time spent on Facebook. Likewise, a significant and positive relationship was found between narcissistic personality trait and Facebook usage intensity. In the first block, the time spent on Facebook predicted Facebook intensity on a significant level. In the second block, all variables significantly explain 18 % of variance in scores that individuals obtained from Facebook Intensity Scale. In the second step, it was found that the strongest predictor of Facebook Intensity scores is narcissism. It is thought that taking this result into account would be useful in further researches. Results and limitations of the study are discussed with possible explanations.