TÜRKİYE VE IRAK 6. SINIF FEN BİLİMLERİ DERS PROGRAMININ KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ (İSTANBUL İLİ BEYLİKDÜZÜ İLÇESİ İLE IRAK KERKÜK İL MERKEZİ ÖRNEĞİ)


Creative Commons License

Juma D. M., Taşpınar M.

Eğitime Adanmış Yarım Asır: Prof. Dr. Tayip DUMAN’a Armağan, ÜNAL Dilşat Peker, DEMİR, Fatih, Editör, Pegem Akademi, Ankara, ss.469-495, 2020

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2020
  • Yayınevi: Pegem Akademi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.469-495
  • Editörler: ÜNAL Dilşat Peker, DEMİR, Fatih, Editör
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz

Bu araştırmanın amacı Türkiye ve Irak’ta okutulan fen bilimleri ders programlarını karşılaştırmalı olarak incelemektir. Araştırmada karma desen kullanılmış bu nedenle nicel ve nitel veriler toplanmıştır. Nicel verileri elde etmek için “6. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. “Değerlendirme Formu” Türkiye’de İstanbul ili Beylikdüzü ilçesindeki ortaokullarda görev yapan 82 fen öğretmenine Irak’ta ise Kerkük il merkezinde bulunan Türkçe eğitim yapan okullardaki 63 fen öğretmenine uygulanmıştır. Görüşme formu ise; Beylikdüzü’nden 12 öğretmen, Kerkük’ten ise 8 öğretmen ile yapılan görüşmelerde kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, Türkiye ve Irak 6. sınıf fen bilimleri ders programları ders isminde ve okul düzeyinde farklılık bulunmuştur. Her iki ülkede fen bilimleri dersine ayrılan haftalık ders saati süresinde farklılık belirlenmiştir. Türkiye ve Irak’taki fen öğretmenlerinin ders programındaki yapılan düzenlemelere rağmen programın amaçlarının öğrenci ihtiyaçlarını karşılaması veya problemleri çözebilmeleri için yetersiz kaldığı görüşünde oldukları söylenebilir. İki ülkedeki fen bilimleri ders kitaplarının tek başına yetersiz kaldığı ve ek kaynakların kullanılmasının faydalı olacağı belirlenmiştir. Buna göre fen bilimleri ders programının güncellenmesi, farklı materyallerin öğretimde kullanılması, uygulamalı çalışmalara daha çok yer verilmesi önerilebilir.1

Anahtar Kelimeler: Karşılaştırmalı eğitim, program değerlendirme, Fen bilimleri, öğretim programı