D İ L A R A Ş T I R M A L A R I Journal of Language Studies, cilt.15, sa.28, ss.105-125, 2021 (Hakemli Dergi)
Sözlü iletişim sırasında kelime veya cümlelere farklı anlamlar yüklemek için bağlama göre vurgu, tonlama, duraklama gibi prozodik unsurlar kullanılmaktadır. İletişim sürecinde her ne kadar sözlü iletişim yoğun kullanılsa da bilgisayar teknolojisi ve internetin yaygınlaşması sonucunda akıllı telefonların mesajlaşma uygulamaları, e-posta, sosyal medya platformları vb. ile zaman ve mekân kısıtlaması olmadan gün içinde yüzlerce yazılı ileti alınıp gönderilmeye başlanmıştır. Zaman kaybını önlemek ve yazılı iletişimdeki yanlış anlaşılmaların önüne geçmek amacıyla duygu durumlarının ifade edilmesi için noktalama işaretlerinin yanında “emoji” adı verilen şekillerin kullanımı yaygınlaşmıştır. Bu bağlamda çalışmanın amacı; emojilerin, dilin parçalarüstü birimlerini (prozodi) karşılayarak yazılı dilde anlam değişmeleri üzerindeki etkisini tespit edip iletişimdeki önemini ortaya koymaktır. Çalışma Türkçe ve Türk kültür algısına sahip bireyler ile sınırlıdır. Çalışmanın örneklem grubunu; Gazi Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Ana Bilim Dalı 2017-2018 eğitim-öğretim yılında okuyan 52 kız 26 erkek toplam 78 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak; sonlarına noktalama işareti yerine farklı emojiler yerleştirilmiş 28 cümleden oluşan bir form kullanılmıştır. Formda 12 farklı cümle anlamlarına göre birkaç kez yazılarak her seferinde aynı cümlenin sonuna farklı emojiler konulmuştur. Öğretmen adayları cümlelerin sonunda bulunan emojilerden kaynaklı anlam değişmelerini karşısındaki boşluğa yazmışlardır. Ayrıca açık uçlu soru ile öğretmen adaylarının emoji kullanımlarıyla ilgili düşünceleri sorulmuştur. Veri toplama aracından elde edilen sonuçlar içerik analizi yöntemi ile kategorileştirilip tablolaştırılmıştır. Emojilerin yazı dilinde prozodiyi karşılaması nedeniyle yoğun olarak kullanımının tercih edildiği ve genel bir emoji duygu dili oluştuğu sonucuna varılmıştır.
Although verbal communication is used more densely in communication
process, in consequence of widespread use of computer technologies and
internet, hundreds of written messages have been delivered and received
during the day through texting applications, e-mails, social media
platforms, etc. To prevent time loss and misunderstanding, the use of
“emoji” along with punctuation marks has become widespread to express
emotional status. The aim of this study is to detect the effects of emojis
on meaning changes observed in written language by meeting the
meaning created by suprasegmental units (prosody) of the language, and
to reveal their importance. Sample group of the study consisted of 78 preservice teachers (52 females, 26 males) who study in Gazi University,
Turkish Language and Literature Education Department in 2017-2018
academic year. As a data collection tool, a form consisting of 28
sentences with different emojis placed at the end instead of punctuation
marks was used. In the form, twelve different sentences were written
several times according to their meanings, and different emojis were used
at the end of same sentence each time. Pre-service teachers wrote the
changes in meanings created by emojis used at the end of sentences.
Besides, pre-service teachers were asked about their opinions about their
use of emojis through the open-ended question. The data collection tool
results were categorized by being tabulated through content analysis
method. It was concluded that the intensive use of emojis is preferred
because they meet prosody in written language, and a general emoji
emotion language is formed.