ÇEVRİM İÇİ TEMEL TASARIM EĞİTİMİ DENEYİMİ - GAZİ ÜNİVERSİTESİ


Görer Tamer N., Cubeiro A., Ceylan Kızıltaş A., Memlük Çobanoğlu N. O., Döner E. D., Sert A.

29. Kentsel Tasarım ve Uygulamalar Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 27 - 28 Mayıs 2021, sa.899, ss.1-9

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-9
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

2020/2021 öğretim yılının ilk döneminde üniversite eğitimine yeni başlayan planlama okulu öğrencileri, COVİD-19 salgını nedeniyle yüz yüze eğitime ara verildiğinden, bu dönemin tamamını üniversite ortamı dışında evlerinden, çevrim içi eğitim şeklinde yaptılar. Dolayısıyla ilk yıl temel tasarım eğitimi ile tanışan öğrenciler açısından olduğu kadar eğitmenler içinde özel bir eğitim dönemi yaşanmış oldu. Genelde sözel eğitimden gelen öğrenciler için stüdyo ortamı görsel eğitim süreci zorluklar ile doluydu ve yaparak öğrenme yönteminin benimsenmesi yüz yüze eğitim sürecinde dahi zaman almaktaydı. Uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin görüntülü eğitime motivasyonu, bilişsel ve fiziksel olarak görsel eğitime hazır olması zor olan öğrenme sürecine eşlik eden diğer unsurlar ile birlikte gerçekleştirildi. Kesintiye uğrayan yüz yüze eğitim süreci öğrencilerin; alışık olmadıkları bu tasarım eğitimini ilk kez deneyimleyecek olmalarının yanı sıra üniversite çatısı altındaki işlikler/ stüdyolar yerine ev ortamlarından derse katılmalarını; ortaöğretimde sözel olarak yapılan derslerden farklı olarak görsel nitelikteki tasarım eğitimini algılamalarını; yaparak öğrenme yöntemini benimsemelerinin yanı sıra dijital araçlara, donanıma ve altyapıya sahip olma-kullanma beceri düzeylerini de arttırmalarını gerektirmiştir. Bu dönem, temel tasarım eğitmenleri açısından ise, “yaparak öğrenme” yönteminin uygulandığı işlik/stüdyo ortamını görüntülü, dijital, çevrim içi ortama aktarmak ve temrinleri/ ödevleri bu öğrenme ortamına uyarlamak için yeni araçları kullanarak çözümler üretmeyi gerektiren bir “içerik tasarımı” sürecine dönüşmüştür. COVİD-19 öncesinde temel tasarım eğitiminde bilgisayar destekli çizim programlarının kullanımına sıcak bakılmazken, çevrim içi eğitim sürecinde kaçınılmaz olarak konu bunun da ötesine geçerek teknoloji kullanımı ve bunun tasarım sürecindeki rolü olarak gündeme gelmiştir. Dolayısıyla yaratıcı tasarım süreci için gereken el-göz-zihin koordinasyonuna teknolojinin nasıl ve hangi düzeyde dahil edileceği konusu eş zamanlı olarak tartışılmaya açılmıştır. Algılama, görselleştirme ve biçimlendirme aşamalarında yüz yüze eğitimin sağladığı anında müdahale etme kolaylığının; stüdyo ortamında yaşanan etkileşim ile üretilen bilgi, kritikler, jüriler gibi tasarımın birlikte geliştirilmesi sürecinin; görüntülü uzaktan eğitimde nasıl ikame edilebileceğine ilişkin arayışların değerlendirilmesi ve gelecekteki tasarım eğitimi programlarının da tartışılması için bir fırsat yaratmıştır. Kısaca bu oturum, uzaktan eğitimin getirdiği zorlukları-olanakları anlamak, farklı planlama okullarının ilk yıl stüdyo/işlik deneyimlerini paylaşmak ve temel tasarım eğitiminin geleceğine yönelik bir gündem oluşturmak amacıyla kurgulanmıştır.