OLUMLU DAVRANIŞ GELİŞTİRME ETKİNLİK PROGRAMININ,ÖĞRENCİLERİN ZORBALIK DAVRANIŞLARINIAZALTMADAKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Kale M., Demir S.

Tubav Bilim Dergisi, cilt.13, sa.2, ss.47-57, 2020 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: Tubav Bilim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.47-57
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın genel amacı, uygulanan Olumlu Davranış Geliştirme Etkinlik Programının (ODGEP), öğrencilerin zorbalık davranışlarının azaltılması ve zorbalık davranışları üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Bu araştırma, ODGEP’in, ilkokul öğrencilerinin, akran zorbalığı üzerindeki etkisini belirlemek üzere düzenlenen deneysel bir çalışmadır. Araştırmada gruplararası ve gruplariçi karşılaştırmalar yapılacağı için yarı deneysel desenlerden, Ön Test – Son Test Kontrol Gruplu desen kullanılmıştır. Desende bağımlı değişken, öğrencilerin akran zorbalığı düzeyleri, bağımsız değişken ise akran zorbalığı üzerine etkisi incelenen “Olumlu Davranış Geliştirme Etkinlik Programı” sürecidir. Araştırmanın çalışma gruplarında, Ankara İli Çubuk İlçesinde bulunan bir ilkokulda, 4. sınıfa devam eden deney grubunda 36 (20 erkek, 16 kadın) ve kontrol grubunda 34 (16 erkek, 18 kadın) olmak üzere toplam 70 öğrenci yer almıştır. Araştırmada veriler, Pişkin ve Ayas (2007) tarafından geliştirilen "Akran Zorbalığı Ölçeği: Çocuk Formu" beşli Likert ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Pişkin ve Ayas’ın geliştirdiği ölçek 37 maddeden oluşmaktadır. Ölçek kurban ve zorba ölçeği olarak düzenlenmiştir. Bu araştırmada sadece zorba ölçeği kullanılmıştır. ODGEP araştırmacılar tarafından akran zorbalığı davranışlarının önlenmesi ve azaltılması amacıyla geliştirilmiştir. Programın geliştirilme sürecinde 2 sınıf eğitimi, 2 psikolojik danışma ve rehberlik alanında uzman kişinin görüşlerinden yararlanılmıştır. Program 6 hafta ve her hafta bir olmak üzere 6 etkinliğin yapılmasını öngörmektedir. Elde edilen veriler, normallik testleri sonucunda parametrik test kullanmaya uygun olup olmadığına bakıldıktan sonra, araştırmada cevabı aranan sorular bağlamında, gruplararası (deney-kontrol grupları) karşılaştırmalar için Bağımsız Örneklemler t Testi, gruplariçi (öntest-sontest) karşılaştırmalar için de Bağımlı Örneklemler t Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak, hem deney grubu öntest ve sontest zorbalık puanları arasında hem de deney grubu sontest ve kontrol grubu sontest zorbalık puanları arasında istatistiki açıdan anlamlı fark bulunmuştur. Sonuç olarak, uygulanan deneysel işlemin (ODGEP) olumlu etkilerinin olduğu, kontrol grubu öğrencilerinin zorbalık davranışlarında herhangi bir değişim olmamasına rağmen deney grubunda önemli azalmaların görüldüğü söylenebilir.

The overall aim of this research is to examine the effect of the Positive Behavior Development Activity Program implemented on the reduction of students' bullying behaviors and their bullying behaviors. This research is an experimentalstudy designed to determine the effect of the Positive Behavior Development Activity Program on primary school students' peer bullying. Since the intergroup and intragroup comparisons will be made in the research, the pretest-posttest control grouped pattern, which is one of the semi-experimental designs, was used. The pattern dependent variable is the “Positive Behavior Development Activity Program” process, which examines the peer bullying levels of the students, and the independent variable is the effect on peer bullying. In the study groups of the study, a total of 70 students, 36 (20 men, 16 women) and 34 (16 men, 18 women) in the experimental group attending the 4th grade in a primary school in Çubuk District of Ankara Province. In the study, the data were collected using the "Peer Bullying Scale: Child Form" five-point Likert scale developed by Pişkin and Ayas (2007). The scale developed by Pişkin and Ayas consists of 37 items. The scale was arranged as the victim and bully scale. In this research, only the bully scale was used. The Positive Behavior Development Program was developed by researchers to prevent and reduce peer bullying behaviors. During the development of the program, the wrestling of the expert in the field of 2 class training, 2 psychological counseling and guidance was used. The program envisages 6 events, 6 weeks and once a week. After looking at whether the data obtained is suitable for using parametric tests as a result of normality tests, in the context of the questions sought in the research, Independent Samples t Test for intergroup (experiment-control groups) comparisons and Dependent Samples t Test for intragroup (pretest-posttest) comparisons has been analyzed. As a result, a statistically significant difference was found between both experimental group pretest and posttest bullying scores and between experimental group posttest and control group posttest bullying scores. It can be said that the experimental process (Positive Behavior Development Program) applied to this difference had positive effects and that there was a significant decrease in the experimental group of students in the experimental group, although there was no change in the bullying behavior.