Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Felsefeye İlişkin Metafor Algıları


Aslan G., Filiz S.

Turkish Studies Social Sciences, cilt.13, sa.10, ss.773-786, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 10
  • Basım Tarihi: 2018
  • Doi Numarası: 10.7827/turkishstudies.13635
  • Dergi Adı: Turkish Studies Social Sciences
  • Derginin Tarandığı İndeksler: IBZ Online, Index Islamicus, TR DİZİN (ULAKBİM), Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.773-786
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın temel amacı pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının “felsefe” kavramına ilişkin sahip oldukları algıları metafor yöntemi ile ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 öğretim yılında bahar yarıyılında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi’nde pedagojik formasyon öğrencisi olan 33’ü erkek, 221’i kız öğrenci olmak üzere 254 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerden elde edilen geçerli metafor sayısı ise 155’tir. Geçersiz sayılan metaforlar birden fazla metafor ortaya koyma, metafor oluşturamama ve açıklama yapılmaması gibi durumlardan dolayı araştırma kapsamına alınmamıştır. Araştırmadaki öğrenciler antrenörlük eğitimi, siyaset bilimi ve kamu yönetimi, çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatları, Türk halk bilimi, Fransız dili ve edebiyatı, ebelik, İngiliz mütercim tercümanlık, sosyoloji, Rus dili ve edebiyatı, rekreasyon, fizik, matematik, çocuk gelişimi, beden eğitimi, el sanatları, adalet, hemşirelik, Amerikan kültürü ve edebiyatı, uluslar arası ilişkiler, spor yöneticiliği, felsefe, hasta ve yaşlı hizmetleri, İngiliz dili ve edebiyatı, Türk dili ve edebiyatı ve Arapça bölümlerinden eğitim alan kişilerdir. Araştırmaya katılan pedagojik formasyon öğrencilerinin ortaya koydukları metaforlar ile eğitimini aldıkları bölüm arasında ilişki gözlenmiştir. Bunun yanında en fazla geçersiz metafor ortaya koyan bölümler el sanatları ve çocuk gelişimi bölümleridir. Araştırmanın verileri her öğrencinin “Benim için felsefe …. gibidir. Çünkü …..” cümlesini tamamlaması ile elde edilmiştir. Verilerin analiz edilmesi ve yorumlanmasında içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre pedagojik formasyon öğrencilerinden %9,69’u felsefeyi hayat kavramına benzetmiştir. Hayat metaforundan sonra sırasıyla %6,06 oranı ile okyanus ve %5,45 oranında deniz metaforu elde edilmiştir.