Öğretmenlerin Dilbilgisi Öğretimine İlişkin İnanç ve Uygulamaları: Türkiye’deki Bir Vakıf Üniversitesi Hazırlık Okulunda Bir Vaka Çalışması


Creative Commons License

ERDALI T., DEMİR G.

2nd International Literature, Language and Educational Research Symposium EDEA 2025, Ankara, Türkiye, 6 - 09 Kasım 2025, ss.240-241, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.240-241
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, öğretmenlerin dilbilgisi öğretimine ilişkin inançları ile sınıf içi uygulamaları arasındaki ilişkiyi, öğretmenlerin mesleki deneyim yılları ve mezun oldukları bölümler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, Başkent Üniversitesi Hazırlık Okulu bağlamında yürütülmüş olup, dilbilgisi öğretimi konusundaki farklı inanç ve uygulamaların farkına varılması yoluyla hem öğretmenlerin hem de yöneticilerin bu çeşitliliği daha iyi anlamalarına katkı sağlamayı hedeflemektedir. Ayrıca elde edilen sonuçların, kurum bünyesindeki materyal geliştirme, öğretmen eğitimi, program değerlendirme ve ölçme-değerlendirme birimlerine de yarar sağlayacağı öngörülmektedir. Araştırmada nicel ve nitel yaklaşımların bir arada kullanıldığı karma yöntem deseni benimsenmiştir. Veriler anket ve yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmış; nicel veriler SPSS 21 programı kullanılarak betimsel istatistikler ve parametrik olmayan testlerle analiz edilmiş, nitel veriler ise içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Bulgular, öğretmenlerin dilbilgisi öğretimine yönelik inanç ve uygulamalarında farklı bakış açılarına sahip olduklarını göstermektedir. Ancak öğretmenlerin deneyim süreleri ile mezun oldukları bölümlerin, dilbilgisi öğretimine ilişkin inançları üzerinde anlamlı bir etkisinin bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. 

Bu çalışma, yazarın Başkent Üniversitesi’nde yürüttüğü yüksek lisans tezinden türetilmiştir. 

This study explores the correlation between teachers’ beliefs about grammar teaching and their actual classroom practices, considering their years of teaching experience and academic background. Conducted at Başkent University Preparatory School, the research aimed to raise awareness among teachers and administrators regarding the diversity of beliefs and practices in grammar instruction, which could contribute to institutional units such as material development, teacher training, program evaluation, and testing. A mixed-methods design was employed, integrating quantitative and qualitative approaches. Data were collected through a survey questionnaire and semi-structured interviews. Quantitative data were analyzed using SPSS 21 through descriptive statistics and non-parametric tests, while qualitative data were analyzed through content analysis. The findings from both data sets were consistent, indicating that teachers held diverse perspectives regarding the role of grammar in language teaching, preferred teaching methods, and error correction techniques. However, the results also revealed that neither the teachers’ years of experience nor their academic majors significantly influenced their beliefs about grammar instruction.

This study is derived from the author’s Master’s thesis conducted at Başkent University.