Genel Ortaöğretimde Okul Terki: Sorunlar ve Öneriler


Süt M., Sönmez E., Öztürk A.

Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.29, sa.2, ss.476-494, 2025 (TRDizin) identifier

Özet

Bu çalışmada okuldan kopma olgusu öğretmenler, okul yöneticileri ve diğer eğitim yöneticilerinin gözünden tanımlanmaya çalışılmıştır. Eğitimcilerin okuldan kopmanın anlamı ve doğası, okuldan kopmanın nedenleri ve sonuçları hakkındaki fikirleri açığa çıkarılmıştır. Bu araştırma nitel bir yaklaşımla yürütülen temel nitel araştırma modelindedir. Çalışma grubu, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemine göre belirlenmiş ve 226 eğitim çalışanından oluşmaktadır. Bu çalışmada, araştırmacılar tarafından geliştirilen görüş formu kullanılmıştır. Verilerin analizi içerik analizi tekniği ile yapılmıştır. Araştırmada, ortaöğretim öğrencilerin okuldan kopmalarının sebepleri aile, ekonomik problemler, kişisel problemler, akademik başarısızlık, okuldan veya eğitimden soğuma olarak belirtilmiştir. Araştırmada öğrencilerin okuldan kopmasının toplumsal düzenin bozulmasına, ülkenin eğitim seviyesinin düşük olmasına, ülkede ekonomik sorunlara yol açacağına ve öğrencilerde suça meylin artacağına yönelik sonuçlar doğuracağı gibi sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırmada öğrencilerin okuldan kopmasını önlemek için eğitsel, psiko-sosyal, sistemsel ve toplumsal boyutlarda bazı öneriler sunulmuştur.
In this study, the phenomenon of school dropout was attempted to be defined from the perspectives of teachers, school administrators, and other educational administrators. Educators' ideas about the meaning and nature of dropout and the causes and consequences of dropout were revealed. This research is a basic qualitative research model. The study group consisted of 226 education employees determined according to the maximum diversity sampling method. In the study, an opinion form developed by the researchers was used. The data were analyzed using a content analysis technique. According to the findings of the study, the reasons for school dropout among secondary school students can be expressed as family, economic problems, personal problems, academic failure, and withdrawal from school or education. In the study, it was found that students' dropping out of school would lead to disruption of social order, low education level of the country, economic problems in the country, and an increase in the tendency of students to crime. In order to prevent students from dropping out of school, some recommendations were presented in educational, psycho-social, systemic, and social dimensions.