Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.34, sa.2, ss.127-153, 2014 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma; fizik eğitimindeki araştırma eğilimlerini belirlemek için, 1994-2012 yılları arasında
Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongrelerinde tam metni basılan fizik eğitimi
çalışmalarını içerik analizi yöntemi ile incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda;
taranan 735 çalışmadan 282 çalışma, yazarların demografik özellikleri (sayısı, cinsiyeti, bağlı
olduğu kurum vb.), genel çalışma temaları, çalışılan fizik konuları, araştırma yöntemleri,
örnekleme yöntem ve sayıları, veri toplama araçları, çalışılan deneklerin eğitim seviyesi,
kullanılan istatistiksel yöntemler ve kalıcılık testi ile eşdeğişken kullanılması bakımından
kategorilere ayrılarak incelenmiştir. Çalışmanın fizik eğitimindeki eğilimleri ve örnekleri
göstermesi açısından derinlemesine bir bakış açısı sağlayacağı düşünülmektedir. Ayrıca bu
çalışma ile alanda benzer çalışmaların yapılması gerekliliği de vurgulanmaktadır.
Anahtar Sözcükler: Araştırma eğilimleri, İçerik analizi, Fizik eğitimi, Ulusal Fen Bilimleri ve
Matematik Eğitimi Kongresi (UFBMEK)
The purpose of this study is to examine and discuss published studies in the field of physics
education in National Science and Mathematics Education Congress proceedings from 1994 to
2012. The research trends in these proceedings were analyzed through content analysis method.
In line with the purpose, 282 studies were analyzed with a total of 735 studies in terms of
demographic information of the authors (number, gender, institutions, etc.), general themes and
physics topics, research types, sample size and methods, instruments, statistical methods, and use of covariance and retention test. It is thought that the current analysis will provide deeper
insights to researchers in the field as it shows trends and patterns in physics education.
Moreover, the need to conduct similar research studies in the field is emphasized.
Keywords: Research trends, Content analysis, Physics education, National Science and
Mathematics Education congress.