Karbür İçermeyen Beynitik Çeliklerin Aşınma Davranışı Üzerine Kısa Bir İnceleme


Çetin H., Şahin Ö., Kılıçlı V.

4. Uluslararası Türk Dünyası Mühendislik ve Fen Bilimleri Kongresi, Antalya, Türkiye, 30 Kasım - 03 Aralık 2023, ss.489-499

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.489-499
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Karbür içermeyen beynitik çelikler (KİBÇ), olağanüstü dayanım ve tokluk kombinasyonu sergileyen benzersiz

yüksek mukavemetli bir çelik sınıfıdır. Geleneksel beynitik çeliklerin aksine, KİBÇ, çeliğin tokluğunu ve

sünekliğini azaltan kırılgan bir faz olan sementit (Fe3C) içermez. Bunun yerine, mikroyapıları karbonca zengin

kalıntı östenit ve beynitik ferritten oluşur. Yüksek silisyum içeriği (Si> %1,5 ağ.) izotermal dönüşüm sırasında

karbür oluşumunu baskılayarak östeniti karbonca zengin hale getirir. Karbonca zengin kalıntı östenit ve ince

beynitik ferrit plakaları yüksek tokluk ve süneklikle birlikte çok yüksek dayanım değerleri elde edilmesini

sağlamaktadır. Pahalı alaşım elementleri içermeyen KİBÇ’ler, karmaşık üretim süreçleri gerektirmez ve basit

bir ısıl işlem çevrimleriyle üstün mekanik ve aşınma özellikleri sergilerler. KİBÇ’lerin en önemli

avantajlarından biri, uygun maliyetli bir üretim sürecini sürdürürken olağanüstü aşınma direnci elde

edilebilmeleridir. Bu kısa derleme, olağanüstü tokluk ve mukavemetleriyle bilinen karbür içermeyen beynitik

çeliklerin aşınma davranışını araştırmaktadır. Bu çelikler, çeşitli endüstrilerdeki aşınma yoğun uygulamalar

için potansiyel adaylar olarak ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, aşınma davranışlarına ilişkin anlayışımız

henüz başlangıç aşamasındadır. Benzersiz KİB mikroyapı, yüksek dislokasyon yoğunluğu, yüksek miktarda

kalıntı östenit ve silisyum gibi alaşım elementlerinin rolü, aşınma direncini önemli ölçüde etkilemektedir. Isıl

işlem parametrelerinin etkisini ve bunların mikroyapı ve aşınma davranışı üzerindeki etkilerini özetlenerek,

abrasif ve adhesif aşınma olmak üzere birincil aşınma mekanizmaları, gerinim sertleştirme kabiliyetleri,

toklukları ve kalıntı östenitin dönüşümü açısından tartışılmaktadır. Son olarak, özellikle karmaşık gerilme

durumları ve koşulları altında, aşınma sırasında mikroyapısal dönüşümlerin daha fazla incelenmesini teşvik

eden araştırma boşlukları açıklanmaktadır. Bu derleme, yüksek aşınma ortamlarında KİB-Ç’lerin

optimizasyonuna ve uygulanmasına yardımcı olarak gelecekteki araştırmalar için birincil bir çalışmadır.