7. ULUSLARARASI 19 MAYIS YENİLİKÇİ BİLİMSEL YAKLAŞIMLAR KONGRESİ, Samsun, Türkiye, 19 - 20 Mayıs 2022, ss.866-876
Teknolojik gelişmelerle birlikte kullanılan malzemelerde istenilen teknik özellikler ve talepler
giderek artmaktadır. Bu bağlamda, süper alaşımlar nükleer ve havacılık sanayinin çeşitli kritik
uygulamalarında düşük ısıl iletkenlik, düşük ısıl yayılım, yüksek sıcaklık mukavemeti, yüksek
sertlik gibi üstün özelliklerinden dolayı yaygın olarak tercih edilmektedir. Nikel bazlı süper
alaşımlar bu özelliklere ek yüksek sıcaklıklarda çalışma kabiliyetinin yanı sıra oksidasyona ve
korozyona karşı yüksek dayanıklılığı sebebi ile roket motorlarında, türbin parçalarında, nükleer
güç santrallerinde ve benzeri zorlu çalışma koşullarında sıklıkla kullanılmaktadır. Ancak, tüm
bu fiziksel ve mekanik özellikleri yüzünden işlenebilirliği zor malzemelerdendir. Bu çalışmada,
Inconel 600 süper alaşımı üzerinde kaplamasız karbür kesici takım kullanılarak kuru tornalama
işlemi gerçekleştirilmiştir. Üç farklı kesme hızı (100, 120 ve 140 m/dak) ve üç farklı ilerleme
hızının (0.1, 0.15 ve 0.2 mm/dev) kullanıldığı deneyler sonucunda yüzey pürüzlülük kriterleri
olarak ortalama yüzey pürüzlülüğü (Ra), ortalama yüzey pürüzlülüğü yüksekliği (Rz) ve
maksimum yüzey pürüzlülüğü (Rmax) incelenmiştir. İlerleme hızının artışı ile yüzey
pürüzlülük parametrelerinde bir artış gözlemlenirken kesme hızının artması yüzey pürüzlülüğü
önce artmış sonra azalmıştır. İşlemeler sonucunda, en düşük Ra, Rz ve Rmax 100 m/dak kesme
hızı ve 0.10 mm/dev ilerleme hızında sırasıyla 0.8647 µm, 4.3733 µm ve 4.9433 µm olarak elde
edilmiştir. En kötü yüzey kalitesi, 140 m/dak kesme hızı ve 0.15 mm/dev ilerlemede Ra=7.598
µm, Rz=9.775 µm ve Rmax=47.100 µm olarak elde edilmiştir. Bu sonuç, kesici takımda oluşan
aşınmalardan kaynaklanmıştır. Ayrıca ortalama yüzey pürüzlülüğü yüksekliği ve maksimum
yüzey pürüzlülüğü ölçüm değerleri arasındaki farkın düşük oranda kaldığı belirlenmiştir. Bu
çalışma sonuçları, Inconel 600 alaşımından üretilen parçaların endüstriyel çalışma koşulları için
yüzey pürüzlülük kriterlerinin seçilmesine katkı sağlayacaktır.