Üniversite öğrencilerinin akademik başarıları üzerinde akran zorbalığının etkisi


Yildirim H. Ş., Korkmaz M.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.74, ss.208-221, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin yaşamış oldukları akran zorbalığı ile üniversite öğrencilerinin akademik başarıları arasındaki ilişkiyi üniversite öğrencilerinin görüşlerine göre ortaya koymaktır. Çalışma grubunu 2023-2024 akademik yılı Tunceli ili Munzur Üniversitesinde öğrenim gören ve ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen 372 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada “Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği Ergen Formu” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerinde SPSS 27 ve Lisrel 8.8 programı kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin akran zorbalığına uğrama ve akranlarına zorbalık yapma ortalama puanlarının düşük düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin yaşadıkları akran zorbalığı ile akademik başarıları arasındaki ilişkiyi belirlemek için yapılan Spearman’s Rho testi sonucunda akran zorbalığı ve akademik başarı arasında negatif yönde, anlamlı ve düşük düzeyde ilişki ortaya çıkmıştır.
The aim of the research is to reveal the relationship between peer bullying experienced by university students and their academic achievements according to the views of the university students. The study group determined by criterion sampling method consists of 372 university students studying at Munzur University in the 2023-2024 academic year in Tunceli province. "Peer Bullying Identification Scale-Adolescent Form" and "Personal Information Form" were used in the research. SPSS 27 and Lisrel 8.8 software packages were used for the scale's validity and reliability analyses. According to the findings of the research, it was concluded that the average scores of university students for experiencing bullying and bullying others were low. As a result of the Spearman’ Rho test, which was conducted to determine the relationship between peer bullying experienced by students and their academic achievement, a negative, significant and low level relationship was revealed between peer bullying and academic achievement.