I. Ulusal Çevrimiçi Disiplinlerarası Fen Eğitimi Öğretmenler Konferansı ( DİFEÖK), Ankara, Türkiye, 4 - 05 Temmuz 2020, ss.59
Bu çalışma ile MEB ortaöğretim 10.sınıf biyoloji ders kitabı, “Ekosistem Ekolojisi ve Güncel
Çevre Sorunları” ünitesinde yer alan konuları somutlaştıracak ve söz konusu ünitede hedeflenen
kazanımların gerçekleştirilmesi için Bilim Uygulamaları dersine yönelik bir etkinlik
geliştirilmiştir. Bu etkinlik kapsamında öğrencilerin ekolojinin temel kavramlarını anlamalarına
ve atık suyun doğal bir kaynak olarak potansiyelini keşfetmelerine yardımcı olacak kolay,
erişebilir ve ucuz maliyetli ürünler ile akuaponik sistem tasarlanmıştır. Akuaponik sistem, su
ürünleri yetiştiriciliği (akuakültür) ile topraksız tarımın (hidroponik sistem) birleştirilmesiyle
meydana gelen alternatif bir sürdürülebilir bitki ve balık üretim modelidir. Başka bir deyişle
akuaponik sistemler, balıkların, bitkilerin ve bakterilerin simbiyotik olarak birlikte ve dengeli bir
şekilde yaşamalarına ve büyümelerine imkân sağlayan sistemlerdir. Ayrıca akuaponik sistemler
ekolojik ve bilimsel okuryazarlığı teşvik eden, ilköğretimden diğer tüm eğitim seviyelerinde doğa
bilimlerini öğretmek için kullanılan, öğrencilerin disiplinler arası işbirliği ile STEM becerilerini
geliştirecek; eğlenceli ve etkili bir öğretim materyalleridir. Bu çalışma kapsamında öğretim
materyali olarak akuaponik sistemlerin tanıtım, tasarım ve kullanımı hakkında bilgi verilecektir.
Anahtar Kelimeler: Akuaponik sistemler, sürdürülebilir yetiştiricilik, STEM, ekosistem ekolojisi,
çevre sorunları