Eğitim Yönetimi ve Politikaları Dergisi, cilt.4, sa.2, ss.17-31, 2024 (Hakemli Dergi)
Yükseköğretimin misyonu üniversitelerin ilk kuruldukları yıllardan itibaren sürekli
tartışma konusu olmuştur. Üniversitelerin topluma katkısı her dönemde oldukça fazla
olmuş ülkelerin en önemli kurumları olarak görülmüştür. Bu bağlamda Türkiye’de yer alan
üniversitelerin misyonu ve bu misyonu ne kadar yerine getirdiği oldukça önemli hale
gelmiştir. Bu çalışmanın amacı üniversitelerin 2019-2023 stratejik planlarında yer alan
misyon ifadelerinin bileşenlerinin tespit edilmesi ve bu misyonların gerçekleştirme
düzeylerinin belirlenmesidir. Bu bağlamda 119 devlet üniversitesinden 81 üniversitenin
misyon ifadesi incelenerek içerik analizine tabi tutulmuştur. Ortaya çıkan temel
bileşenlerin etkililiğini ortaya koymak adına URAP, TUBİTAK, TÜİK, UNİ-VERİ ve
GEM tarafından farklı amaçlar üzere hazırlanmış raporlar kullanılmıştır. Bu raporlar
ikincil veri analizine tabi tutulmuştur. Analizler sonucunda sırasıyla topluma katkı sunma,
nitelikli birey ve işgücü yetiştirme ve araştırma misyonu en sık ifade edilen misyonlar
olmuştur. Bu misyonlar etkililiği bakımından incelenmiş ve 2024-2028 stratejik plan
döneminde üniversitelerin misyonlarını yerine getirmede atması gereken adımlar olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Üniversitelerin misyonlarını yerine getirebilmeleri adına bir takım
öneriler sunulmuştur. Özellikle üniversitelerin finansman bağlamında özgürleşmesi,
akademisyenlerin güçlendirilmesi ve daha fazla araştırma yapması noktasında teşvik
edilmesi gerekmektedir.