ÖRGÜTSEL PERFORMANS ÖLÇÜTLERİ BAZINDA BAYİLERE ÖNCELİK VERİLMESİ İÇİN BÜTÜNLEŞİK BİR YAKLAŞIM


ADEM A., Alicioglu G., DAGDEVİREN M.

Endüstri Mühendisliği, cilt.30, sa.1, ss.49-62, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 30 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Endüstri Mühendisliği
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.49-62
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Farklı coğrafi bölgelerde hizmet vermek için bayilik sistemini kullanan büyük ölçekli kuruluşlar, tüm bayilerinde aynı hizmet kalitesini ve verimliliğini sağlamak için bayilerin performansını çeşitli göstergelere göre ölçmeli ve değerlendirmelidir. Bu kuruluşların, kurumsal performans kriterleri adı verilen bu göstergeleri dikkate alarak bayilerin performansını değerlendirmeleri gerekir. İşletmelerin rekabetçi bir iş ortamında varlığını sürdürebilmek için bayilerin örgütsel performans kriterlerine göre sıralanması ve verimsiz olanların belirlenmesi çok önemlidir. Bu çalışmada, bahsedilen sorunu çözmek için iki aşamalı bir bütünleşik yaklaşım kullanılmıştır. Çalışmanın ilk aşamasında örgütsel performans kriterlerinin ağırlığını belirlemek için Bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci (FAHP) yöntemi kullanılmıştır. Bir sonraki aşamada ise bayiiler alternatif olarak değerlendirilmişir. Bayiler, alternatifler arasındaki ikili üstünlük karşılaştırmasına dayanan PROMETHEE yöntemi kullanılarak performans kriterlerine göre sıralanmıştır. Örgütsel yapılarda ele alınan seçim kriterlerinin bazılarının dilsel ifadesi daha doğru bir sonuç doğurabilmektedir. Bu nedenle, bu çalışmada ölçütlerin ağırlıklandırılmasında bulanık mantık kullanılması uygun olarak kabul edilmektedir. PROMETHEE yönteminin görselleştirme araçları sayesinde sonuçlar daha anlaşılır hale geldiği için alternatiflerin sıralanmasında ise PROMETHEE yöntemi kullanılmıştır.
Large-scale organizations using the dealership system to serve in different geographic regionsshould measure and assess the performance of dealers according to various indicators to ensurethe same service quality and efficiency of all dealers. These organizations need to evaluate theperformance of the dealers by considering these indicators, called organizational performancecriteria (like efficacy, efficiency, ethics etc.) In order to maintain the existence of the enterprises ina competitive business environment, the ranking of the dealers in terms of the organizationalperformance measurements and determining the unproductive ones to carry out research forthese cases is very important. In this study, a two-stage integrated framework was used to solvethe problem. In the first stage of the study, the Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP) methodwas used to determine the weight of organizational performance criteria. Used scale in the fuzzyAHP section of this study, based on triangular fuzzy numbers. In the next stage, the decision matrixwas constructed by taking the dealers as an alternative. Using the PROMETHEE I and II methods,that is based upon the pairwise superiority comparison between the alternatives, dealers wereranked according to the performance criteria. Within the scope of this study, seven dealers werecompared on the basis of four organizational performance criteria. There is no accuracy in theorganizational structures within the framework of the choice criteria and the linguistic expressionof some of the choice criteria handled at the same time induce a more precise conclusion. Thus,within this study, to employ fuzzy logic in weighting the criteria is considered appropriate. Theresults were made more comprehensible thanks to visualization tools of PROMETHEE method.