TURKISH STUDIES - EDUCATIONAL SCIENCES, cilt.19, sa.4, ss.691-707, 2024 (Hakemli Dergi)
Özetler, araştırma makalelerinin bel kemiğidir. Bu bakımdan, iyi bir çalışma, okuyucuların dikkatini çekmek için iyi yazılmış bir özet gerektirir. Ancak, bir özet yayınlanmadan önce çeşitli revizyonlardan geçebilir. Dolayısıyla bu araştırma, sosyal bilimler alanında çalışan Türk akademisyenler tarafından yazılan İngilizce özetlerin üretimindeki tipik değişiklikleri ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Araştırmada nitel bir araştırma deseni izlenmiştir. Bu çalışmada doküman analizi ve karşılaştırmalı analiziden faydalanılmıştır. Ankara'daki bir akademik yazma merkezinden elde edilen mevcut veriler, sosyal bilimler alanında özet üretimindeki değişiklikleri araştırmak için kullanılmıştır. Akademik yazma merkezinden 52 yayınlanmamış özetten oluşan bir külliyat toplanmış ve özetlerin yayınlanmış biçimleri internette taranarak bir doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Bu iki biçim arasındaki karşılaştırma, yayınlanmış ve yayınlanmamış biçimleri arasında yapılan değişiklik türlerinin belirlenmesini kolaylaştırmıştır. Verileri analiz etmek için karşılaştırmalı analiz tekniği kullanılmıştır. Karşılaştırmalı analiz, eklemeler ve çıkarmalar olarak kategorize edilen kayda değer değişiklikleri ortaya çıkarmıştır. Bulgular, ekleme ve çıkarmaları içeren bir tabloda gösterilmiştir. Eklemeler arasında metodolojik detaylar, açıklık geliştirmeleri, amaç ifadeleri, bulguların detaylandırılması, bağlamsal bilgiler, istatistiksel detaylar, sonuç özetleri ve anahtar kelimeler yer almıştır. Buna karşılık, silme işlemleri fazlalıkların, gereksiz ayrıntıların, genellemelerin, tekrarların, belirli bölümlerin ve bağlamsal unsurların çıkarılmasını içermektedir. Bu araştırma, sosyal bilimler alanında çalışan Türk akademisyenler tarafından yazılan İngilizce özetlerin nasıl geliştiğine dair ampirik bilgiler sunmaktadır. Bulguların, metodolojik detayların önemi, net amaç ifadeleri ve bulguların özlü sunumu açısından özet üretiminde zorluklarla karşılaşan hem Türk akademisyenler hem de lisansüstü öğrenciler için faydalı olması beklenmektedir. Gelecekteki araştırmalar, farklı akademik disiplinlerdeki özet yazma pratiklerini inceleyerek ve araştırma makalelerinin diğer bölümlerini araştırarak bu çalışmayı geliştirebilir.
Abstracts are the backbones of research papers. In this respect, a good study requires a well-written abstract to attract the attention of readers. However, writing an abstract is not that easy, as it goes through various revisions before publication. Therefore, the purpose of this research was to reveal the typical changes in the production of English abstracts written by Turkish academics in the field of social sciences. The research followed a qualitative research design. This study utilized document analysis and comparative analysis. Existing data from an academic writing center in Ankara was used to investigate the changes in abstract production in social sciences. A corpus of 52 unpublished abstracts was collected from the writing center, and a document analysis technique was employed by searching the published versions of the abstracts on the internet. Comparison between these two versions facilitated the identification of the types of changes made between the published and unpublished versions. Comparative analysis technique was used to analyze the data. Comparative analysis revealed notable modifications, categorized into additions and deletions. Findings were displayed in a table indicating the additions and deletions. Additions included methodological details, clarity enhancements, purpose statements, findings elaboration, contextual information, statistical details, conclusion summaries, and keywords. Conversely, deletions involved removing redundancies, unnecessary details, generalizations, repetitions, specific sections, and contextual elements. This research provides empirical insights into how English abstracts written by Turkish academics in the social sciences have evolved. The findings are expected to be beneficial for both Turkish scholars and graduate students who face challenges in abstract production with regard to the importance of methodological details, clear purpose statements, and concise presentation of findings. Future research could build on this study by examining abstract writing practices in various academic fields and exploring other sections of research papers.