Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.19, sa.3, ss.936-964, 2022 (Hakemli Dergi)
Öz: Bu çalışmada Okul Öncesi Eğitim Kurumları’nın etkililik düzeylerini belirlemeye yönelik geçerli ve
güvenilir bir ölçeğin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu bağlamda alan yazında yapılan taramalar ve
değerlendirmeler sonucu hazırlanan 135 maddelik taslak ölçek için sırasıyla alan uzmanlarından görüş
alınmış, dilbilgisi kontrolü sağlanmış, sonrasında ön çalışma yapılarak her adımda güncellenmiştir. Ölçek
maddeleri, 1-5 arası puanlanacak şekilde beşli Likert tipi olarak ölçeklenmiştir. 69 maddeden oluşan Okul
Öncesi Eğitim Kurumları Etkililik Ölçeği (OÖEKEÖ) deneme formu çeşitli illerden 53 kişilik (6) müdür,
(27) öğretmen ve (20) aile grubu tarafından doldurulmuştur. Deneme formuna son hali verildikten sonra
ölçek uygulamasına katılan 483 katılımcıdan 365’inin uygulamasının değerlendirilebilir olduğu
belirlenmiştir. Ölçeğin geçerliliği için, 189 katılımcının uygulaması ile açımlayıcı (AFA) ve 176
katılımcının uygulaması ile doğrulayıcı (DFA) faktör analizi yapılmıştır. Ayrıca başka bir ölçek kullanılarak
ölçüt geçerliği de sağlanmıştır (r=0,790). Analizler sonucunda, Okul Öncesi Eğitim Kurumları Etkililik
Ölçeği (OÖEKEÖ) 56 madde 6 faktör ile uyum indeksi yüksek bir ölçek olarak ortaya çıkmıştır. Güvenirlik
kontrollerinde ise Cronbach alfa değeri 0.975, Guttman (Split Half) değeri 0.926 ve Spearman-Brown
katsayı değeri 0.927 olarak bulunmuştur. Analizler sonucunda OÖEKEÖ’nin Türkiye’de okul öncesi eğitim
kurumlarının etkililik düzeylerini belirlemek için kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı
olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Abstract: The purpose of the study is to develop valid, reliable scale to determine the effectiveness in early
childhood education. In this sense with the literature reviews and evaluations, a draft of the scale with 135
items was prepared. The scale was updated at every step according to the subject experts’ opinions and language experts. The items of the scale were prepared as 1-5 point scored Likert scale. With 69 items
Effectiveness in Preschool Institutions Scale (EPIS), the draft applied to the 53 people as 6 school principals,
27 teachers, and 20 parents from various cities. When the scale is reached the last version 365 participants
from 483 were defined as evaluable. In order to determine the construct validity of the scale exploratory
factor analysis (EFA) with the answers of 189 participants and confirmatory factor analysis (CFA)with the
answers of 176 participants. Besides another scale was used for criterian validity (r=0,790). Reliability
values measured using Cronbach Alpha was found 0.975, Guttman (Split Half) 0.926, Spearman-Brown
0.927. According to the results, with 56 items, 6 factors and a high fit index, Preschool Effectiveness Scale
(PES) is developed a suitable, valid, and reliable scale to determine effectiveness in preschools.