Okul Öncesinde Etkililik Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması


Söylemez E. T. Ç., Yilmaz A., Özdemir M., Kalaycioğlu D.

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.19, sa.3, ss.936-964, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Öz: Bu çalışmada Okul Öncesi Eğitim Kurumları’nın etkililik düzeylerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçeğin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu bağlamda alan yazında yapılan taramalar ve değerlendirmeler sonucu hazırlanan 135 maddelik taslak ölçek için sırasıyla alan uzmanlarından görüş alınmış, dilbilgisi kontrolü sağlanmış, sonrasında ön çalışma yapılarak her adımda güncellenmiştir. Ölçek maddeleri, 1-5 arası puanlanacak şekilde beşli Likert tipi olarak ölçeklenmiştir. 69 maddeden oluşan Okul Öncesi Eğitim Kurumları Etkililik Ölçeği (OÖEKEÖ) deneme formu çeşitli illerden 53 kişilik (6) müdür, (27) öğretmen ve (20) aile grubu tarafından doldurulmuştur. Deneme formuna son hali verildikten sonra ölçek uygulamasına katılan 483 katılımcıdan 365’inin uygulamasının değerlendirilebilir olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin geçerliliği için, 189 katılımcının uygulaması ile açımlayıcı (AFA) ve 176 katılımcının uygulaması ile doğrulayıcı (DFA) faktör analizi yapılmıştır. Ayrıca başka bir ölçek kullanılarak ölçüt geçerliği de sağlanmıştır (r=0,790). Analizler sonucunda, Okul Öncesi Eğitim Kurumları Etkililik Ölçeği (OÖEKEÖ) 56 madde 6 faktör ile uyum indeksi yüksek bir ölçek olarak ortaya çıkmıştır. Güvenirlik kontrollerinde ise Cronbach alfa değeri 0.975, Guttman (Split Half) değeri 0.926 ve Spearman-Brown katsayı değeri 0.927 olarak bulunmuştur. Analizler sonucunda OÖEKEÖ’nin Türkiye’de okul öncesi eğitim kurumlarının etkililik düzeylerini belirlemek için kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Abstract: The purpose of the study is to develop valid, reliable scale to determine the effectiveness in early childhood education. In this sense with the literature reviews and evaluations, a draft of the scale with 135 items was prepared. The scale was updated at every step according to the subject experts’ opinions and language experts. The items of the scale were prepared as 1-5 point scored Likert scale. With 69 items Effectiveness in Preschool Institutions Scale (EPIS), the draft applied to the 53 people as 6 school principals, 27 teachers, and 20 parents from various cities. When the scale is reached the last version 365 participants from 483 were defined as evaluable. In order to determine the construct validity of the scale exploratory factor analysis (EFA) with the answers of 189 participants and confirmatory factor analysis (CFA)with the answers of 176 participants. Besides another scale was used for criterian validity (r=0,790). Reliability values measured using Cronbach Alpha was found 0.975, Guttman (Split Half) 0.926, Spearman-Brown 0.927. According to the results, with 56 items, 6 factors and a high fit index, Preschool Effectiveness Scale (PES) is developed a suitable, valid, and reliable scale to determine effectiveness in preschools.