55. Türkiye Depo Değildir!


Karaağaçlı M.

MEKTEPLİ GAZETE, cilt.3, sa.3, ss.1-4, 2024 (Hakemsiz Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 3 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: MEKTEPLİ GAZETE
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.1-4
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkiye Depo Değildir!

Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KARAAĞAÇLI

T.C. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

 

 

1.Öndeyi

“Türkiye Depo Değildir!” konulu bu çalışmanın  amacı; Son yıllarda artan  Mülteci Sorununu Kamuoyunun  dikkatini çekmektir. Çalışma; İlgili alan yazın bulgularına ve yazarın postpozivitist görüşleriyle gözlemlerine dayalı oluşturulmuştur.

 

Çalışma; (1)Öndeyi, (2)İlgili  Kavramsal  Yapı, (3)Mültecilik Olgusunda Düzensiz Göç Betimlemesi Masum Kalıyor!, (4)Türkiye Mülteciler Ülkesi Olma  Yolunda! (5)Türkiye Ölçeğinde Toplumsal  Kurumlar  Değişiyor!, (6)Mülteci  Konusuna Buradan Bakış Irksal  ve Dinsel Değildir!, (7)Vargı ve Yargı, (8)Öneriler alt başlıklarında kaleme  alınmıştır.

 

2.İlgili  Kavramsal  Yapı

Özde  ve işlevde yabancı  kavramı, Türkiye Cumhuriyeti Devleti ile vatandaşlık bağı bulunmayan kişiyi  ifade eder  bu bağlamda  yabancılar  konusunda bilinmesi gereken  bazı temel  kavramlar  ise  aşağıda  özet çizgilerle tanıtılmaktadır:

Yabancı: Yabancı  kavramı, Türkiye Cumhuriyeti Devleti ile vatandaşlık bağı bulunmayan kişiyi  ifade eder.

 

Mülteci kavramının   belirli özellikleri şunlardır:

·       Dini, milliyeti, belirli bir toplumsal gruba üyeliği veya siyasi düşünceleri nedeniyle zulüm gören veya göreceği korkusu ve endişesi taşıyan, bu sebeple ülkesinden ayrılan/ayrılmak zorunda bırakılan   bireylerdir.

·       Mülteci, ayrıldığı ülkesinden korkusu nedeniyle geri dönemeyen veya dönmek istemeyen, iltica ettiği ülke tarafından endişeleri haklı  bulunan bireylerdir.

·       Vatandaşı olduğu ülkenin dışında bulunan ve bu ülkenin korumasından yararlanamayan bireylerdir.

·       İkamet ülkesinin dışında bulunan, vatansız kişiye statü belirleme işlemleri sonrasında verilen statüdür.

 

Bu özelliklerin her biri mülteci kavramına uyarken, ilgili yasada  da  mülteci tanımı  koruma talep edenlere  verilen  statüdür (Resmî Gazete, 2013: Kanun No: 6458).

 

 

Düzensiz göç: Düzensiz göç, bir ülkeye yasadışı giriş yaparak,  yasadışı şekilde kalmak veya yasal yollarla girip yasal süresi içerisinde çıkmamak anlamına gelmektedir.

 

3.Mültecilik Olgusunda Düzensiz Göç Betimlemesi Masum Kalıyor!

Kaçaklar  için  oldukça  masumane kullanılan düzensiz göçmen.   yasal  yollarla göç işlemlerini yapmayan kimseleri kapsarken; düzensiz göç, bir ülkeye yasadışı giriş yaparak, yasadışı şekilde kalmak veya yasal yollarla girip yasal süresi içerisinde çıkmamak anlamına gelmektedir.

 

Düzensiz göç, kaynak ülke için ülkesini terk ederken gerekli yasal  yollara uymayarak ülke sınırlarını geçen kişilerdir. Ayrıca, bir ülkeden bir ülkeye geçiş işlemlerini yasal olmayan yollarla yaparak bir ülkeye girip bu ülkeyi bir geçiş ülkesi olarak kullanıp ülke sınırını aşan kimselere de düzensiz  göç kapsamındadır.

 

Mültecilik olgusunda ilgili bazı kavramalar ise aşağıda açıklanmaktadır:

 

Çıkış izin belgesi: YUKK'nun 56 ncı maddesi uyarınca Türkiye'den çıkış için süre tanınan kişilere verilen harca tabi olmayan belgedir.

Geri Gönderme merkezi: İdari gözetime alınan yabancıların tutulduğu merkezleridir.

İdari gözetim: Hakkında sınır dışı etme kararı alınanlardan; kaçma ve kaybolma riski bulunan, Türkiye'ye giriş veya çıkış kurallarını ihlal eden, sahte ya da asılsız belge kullanan, kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın Türkiye'den çıkmaları için tanınan sürede çıkmayan, kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanların Geri Gönderme Merkezinde tutulmasıdır.

İdari gözetim kararı: Hakkında sınır dışı kararı alınanlardan; kaçma ve kaybolma riski bulunan, Türkiye'ye giriş veya çıkış kurallarını ihlal eden, sahte ya da asılsız belge kullanan, kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın Türkiye'den çıkmaları için tanınan sürede çıkmayan, kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar hakkında valilik tarafından alınan karardır,

Sınır dışı etme: Kanunun sınır dışı edileceklere ilişkin hükümlerini ihlal edenler hakkında re'sen veya Başkanlığın talimatı üzerine valiliklerce alınan kararın uygulanmasıdır.

Sınır dışı etme kararı: Kanunun sınır dışı edileceklere ilişkin hükümlerini ihlal edenler hakkında re'sen veya Başkanlığın talimatı üzerine valiliklerce alınan karardır.

Türkiye'yi terke davet: Sınır dışı etme kararı alınanlara, sınır dışı etme kararında belirtilmek kaydıyla, Türkiye'yi terk edebilmeleri için on beş günden az olmamak üzere otuz güne kadar süre tanınmasıdır.

 

4.Türkiye Mülteciler Ülkesi Olma  Yolunda!

Bireyi, toplumu,  ülkeyi ve  gezegeni yönlendiren  yönetim  anlayışının   siyasi ve politik  uygulamalarıdır.

Bireysel tercihler kişisel olup özkararları yansıtırken,  ulusal  kararlara  devleti  yönetenler  karar  vermektedir.

Milli  adı altında tüm ulusu  ilgilendiren kararlar toplumsal  yapı  dokusunu doğrudan etkilemektedir.

 

Çünkü;  toplumu  oluşturan kurumlar arasında aile, din, eğitim, hukuk, ekonomi, ticaret, güvenlik  ve boş zamanlar  uğraşılarında ürünler ve hizmetler sunan organize yapılar  birer toplumsal kurumdur.

Çünkü; Toplumsal kurumlar; insan ihtiyaçlarının karşılayan birimlerdir Toplumsal kurumlar,  toplumun beslenme, eğitim, ulaşım, barınma, korunma, sağlık, ekonomi, güvenlik ve ticaret ortak ve temel ihtiyaçlarını karşılamak için faaliyet gösterir. Toplumsal yapı  ve ihtiyaçların  değişmesiyle toplumsal kurumlar da değişir (Karaağaçlı, 2021: 61).

 

5.Türkiye Ölçeğinde Toplumsal  Kurumlar  Değişiyor!

Türkiye’nin son yıllarda  hızla mülteci  akınına maruz kalmasıyla başat toplumsal kurumları,  genetiği  ve  sonucunda  da  topyekün demoğrafisi  olumsuz yönde değişiyor.

Çünkü;  Türkiye’de  kadın başına  1.69 olan   mültecilerde doğurganlık oranı  mültecilerde 3.0’ün üzerinde  bulunması da  bu  bulguyu  destekliyor (http://data.tuik.gov.tr).

Dışarıdan  gelen  yabancılar, ülke, ırk, din, dil  ayrımsız her kişi Türkiye’nin hava, toprak kültür, ekonomi, eğitim  ve  toplum değişkenlerini  doğrudan etkiliyor.

Atatürk ve arkadaşlarının önderliğinde Kurtuluş savaşıyla emperyalizme karşı  kazanılmış Türkiye’nin  cennet  toprakları ve  kaynakları mülteci  statüsündeki kişilere sunuluyor.

Kendine doğal  ürünler  olarak   yeten ve yetebilecek  sayıca birkaç ülkeden olan Türkiye  son yıllarda   buğday  ve mercimek  gibi temel  yiyecek kalemlerini dışarıdan ithal etmek zorunda  kalıyor.

6.Mülteci  Konusuna Buradan Bakış Irksal  ve Dinsel Değildir!

Çok ileri psiko-sosyal ve sosyo-kültürel  analizlere ve değerlendirmelere  girmeden; mültecilere ırksal  ve dinsel  bakışla yaklaşılmadan, örf, adet, gelenek ve  yaşam tarzları olarak eğilim  gösterildiğinde;   Türkiye Coğrafi Kültürüyle uymayan birçok değişkenin olduğu somutlanmış olur.

Türk kökenli devletlerin yurttaşları arasında da  davranış  kalıp  farkları olurken, İslam  inancını benimsemiş  ülkelerin bireyleri arasında da  yaşam  ve ibadet etme    farklılıkları vardır. Bu  konuda Müslüman  ülkeler arasında  sadece Türkiye’nin  laiklik ilkesini benimsediği dikkate alınınca ilgili  örneklemelerin  doğruluk  ve  yerindelik nitelikleri artmış olur.

Bir  ülkenin sahip olduğu kaynakların yabancılara  devredildiğinde  eş deyişle  onlara sunulduğunda  kültürel ve ekonomik emperyalizmin kolay etkileme ve  istila  şekli  ortaya  çıkmış olur.  

Çünkü kültürel emperyalizmle mülteciler kendi  kültürlerini ve yaşam  tarzlarını o ülkeye benimsetmek  için  uğraşırlar.   

Çünkü, emperyalizm, genelde bir ülkenin başka bir ülkenin doğal, fiziki coğrafi, siyasal ve  kültürel  kaynaklarını  elde etmesi ve  kullanmasıdır. Emperyalizm, sömürme amaçlıdır. Özelde emperyalizmin kültürel yönlü olanı ise gelişmiş ülkelerin az gelişmiş ülkeleri kültürel yapısını etkilemeye  çalışmasıdır.

Kültürel emperyalizm; kitle iletişim araçlarıyla, dille, müzikle, sinemayla,  mültecilerle  gerçekleşir.

Toplumsal yapıyı oluşturan kültürel bileşenler, maddi ve manevi kültürler, toplumsal sınıflar, statü, statüyle bağlaşık roller, gerekli olan sağlık, eğitim, güvenlik ve  eğitim sistemlerinde kendi tarzlarını  dikte için   çalışırlar (Karaağaçlı, 2021: 83).

Nitekim  bireysel  ve tümelde  karşılaşılan yaşantılar  bu savı  destekler  ve doğrular  niteliktedir. 

 

7.Vargı ve Yargı

Türkiye Cumhuriyetinin  temelleri  Atatürk  Düşüncesi  ve Cumhuriyet’in Kuruluş felsefesidir (Karaağaçlı, 2024-1). Anılan düşün ve felsefe 101 yıllık geçmişe, birikime, iklime  ve yaklaşıma sahiptir. Şu  gezegende   emperyalizme karşı  mücadele eden bağımsızlık  ve özgürlük  sevdalısı Türk  Milleti  ve  Türkiye  Cumhuriyeti öteden  beri  “manda kabul etmez,  mandalık  niyet  ve  girişimiyle de   hiçbir ülkeye bakmaz!”  ancak;  son yıllarda ülke ayrımsız  toplamda   13.5 milyonu geçtiği  bilinen mültecilerin Türkiye  Topraklarında  artık  bir yabancı  gibi  davranmadıkları,  burada misafirlik ahvaliyle yaşamadıkları  sosyolojik,  ekonomik  ve kültürel  bir  gerçekliktir.

 

·       Elbette  bu gezegen hepimizin.

·       Elbette  hepimiz aynı varlıktan yaratılmışız  (Veysel, 1978).

·       Elbette  hiçbir ırkın diğerine  bir  üstünlüğü  yoktur.

Ancak; Türkiye coğrafyası,  Türkiye  Cumhuriyeti vatandaşlarınındır.

 

İnsani, hukuki, manevi  ve  evrensel  düşünmeye “evet” ama; Türkiye bir  mülteci deposu  da değildir!’

Konuyu  insan  hakları bağlamıyla riyakar ve egolar tavanda gezen tavırlarıyla  Avrupa Birliği  ülkeleri  mülteci sorununu  düzensiz  göç  adıyla  yaklaşıyor. Oysa sorunu;  masumlaştırmadan-ucuzlatmadan,   “finansmanı  veririm  sen mültecilere  bakarsın(!) kurnazlığıyla da bakmadan yaklaşırlarsa;  hem  ulusal hem de evrensel ölçekte   bir  siyasaya  ve  politik  karara  varmış olurlar.

 

Çünkü; Mülteci konusu; salt fizik-mekan  sağlama konusu   değildir.

·       Mülteci konusu bir sosyolojidir.

·       Mülteci konusu  bir psikolojidir.

·       Mülteci konusu  bir kültürel  aşınmadır.

·       Mülteci konusu  bir ekonomidir.

·       Mülteci konusu kamusal gideri çok bir tüketim kalemidir.

 

8.Öneriler

Çalışmada  elde edilen bulgular ışığında  aşağıdaki önerilerin mülteci konusu sahasına yansıtılmasında  yarar  görülmektedir:

·       Mülteci konusu düzensiz göçle açıklanacak kadar basite indirgenmemeli, ülkenin bağımsızlık, özgürlük  sembolü fizik coğrafyası en kıymetli   varlık  olarak  korunmalıdır.

·       Gezegene ve insanlığa  bela  kapitalizmin son versiyonlu  yeni özneli  kısa devre yanık liberal  kafalı uygulamalardan  vazgeçilmeli,  yabancılara  mülk  satışları iptal  edilmelidir.

·       Futbol transferlerinde  olduğu gibi özel uçaklar  güzel  memleketin futbol coğrafyasına inmemeli,  aksine; kaldırılarak  mevcut bonservisleri dövize dayalı uçuk  rakamlı  futbolcular için bir an önce uçaklar kaldırılmalıdır (Karaağaçlı, 2024-2).

·       Memlekete mülteci akını önlemeye yönelik Ulusal, Uluslararası düzenlemeler ve işbirlikleri artırılmalıdır.

·       Mümkünse sınır girişleri zorlaştırılırken; çıkışlarda kolaylaştırıcı işlevsel yeni düzenlemeler yapılmalıdır.

·       Memleketten çıkışlar insan onuruna yakışır, uluslararası standartlara uygun ve gönüllülük temelinde sağlanması yollarına  gidilmelidir.

·       Suriye, Yunanistan, Kırgızistan, Romanya, Ukrayna, Pakistan, Rusya, Nijerya, Bosna-Hersek, Yemen, Moldova, Belarus, Karadağ, Kosova, Norveç ve Avrupa Birliği arasında imzalanan “Geri Kabul Anlaşması” uygulamalara aktarılmalıdır.

·       Avrupa Birliği arasında uzlaşılan bir Mutabakat gereği; Avrupa Birliği ile Geri Kabul Anlaşması ve Vize Muafiyeti Yol Haritası eş zamanlı olarak yaşama  geçirilmelidir (Resmi Gazete, 2014).

 

Kaynaklar

Karaağaçlı, M. (2021).Eğitimin Sosyolojisi. Ankara: Bizim Buro Basımevi Yayın Ve Dağıtım Hizmetleri Sanayi Ve Tic. Ltd. Şti. ISBN: 978-605-62357-9-5. Bandrol Seri No Aralıkları:620851-6208570.   

 

Karaağaçlı, M. (2024-1). Kamusal Bürokrasinin İdeolojisi; Anayasa ve   Cumhuriyetin Kurucu Düşünselidir. Ankara: www.mektepli.gazete.com.tr. Köşe Yazıları.  28.05.2024

 

Karaağaçlı, M. (2024-1). Küçülmek Ayıp, Uçakları indirmek İse Büyüklük Değildir! Ankara:www.yurtspor.com.tr. Yazarlar. Mustafa Karaağaçlı.  02.06 2024.

 

Resmî Gazete, (2013). Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu. Kanun No:6458. Resmi Gazete No:28615.

Resmi Gazete (2014). Avrupa Birliği ile Geri Kabul Anlaşması ve Vize Muafiyeti Yol Haritası Mutabakatı. Kanun No: 6547.28 Haziran 2014. Resmi Gazete No: 29044.

 

Veysel, A. (1978). Beni Hor Görme Gardaşım-Dostlar Beni Hatırlasın. www.Aşık Veysel | Karnaval.com.

 

http://data.tuik.gov.tr. Doğurganlık Oranları. 14 Mayıs 2024.

 

_________

İletişim ve Erişim

Dr.  Öğr. Üyesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

e-posta         : mkara@gazi.edu.tr  

ORCID          : https://orcid.org/0000-0003-3488-1021

Web         (1): w3.gazi.edu.tr/~mkara 

Web         (2): https://avesis.gazi.edu.tr/mkara

Web         (3): www.yurtspor.com

Web         (4): www.mektepligazete.tebeşir

Web         (5): www.mektepligazete.bülten

Facebook  (1): Kirizma
Facebook  (2): Mustafa Karaağaçlı
Twitter         : M_Karaagacli_
İnstagram    : mustafakaraagacli1

Blog            :kirizma.blogspot.com