13. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi (UBAK), Ankara, Turkey, 11 March 2022, pp.17-22
This research aims to
examine the relationship between psychological resilience and intolerance of
uncertainty levels from the perspective of university students. The research is conducted using a
relational screening model of the descriptive survey designs. The study group of the
research consists of a total of 258 university students, 214 of whom are female
and 44 are male. Research data were
collected using Personal Information Form (PIF), Psychological Resilience
Questionnaire (PRQ) and the Intolerance of Uncertainty Scale (IUS). Collected
data were further statistically analyzed using SPSS 25.0 software. The
relationship between the students’ scores on the Intolerance of Uncertainty
Scale (IUS) and Psychological Resilience Questionnaire (PRQ) were examined with
the Pearson Product-Moment Correlation Coefficient. Research results reveal that there is a
moderate and negative significant relationship between psychological resilience
and intolerance of uncertainty scores of university students. In addition,
psychological resilience and intolerance of uncertainty scores of university
students were determined to have differed significantly on the basis of gender.
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin Psikolojik
sağlamlık ve belirsizliğe tahammülsüzlük düzeyleri arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Araştırmada betimsel tarama desenindeki ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 214’ü
kadın, 44’ü erkek toplam 258 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır.
Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Psikolojik Sağlamlık Ölçeği
ve Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği kullanılmıştır. Analizler için SPSS 25.0
paket programından yararlanılmıştır. Öğrencilerinin
Belirsizliğe Tahammülsüzlük ve Psikolojik Sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişki Pearson
Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ile belirsizliğe
tahammülsüzlük puanları arasında orta düzeyde ve negatif yönde anlamlı bir
ilişki olduğu görülmektedir. Ayrıca öğrencilerin psikolojik sağlamlık ve
belirsizliğe tahammülsüzlük düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre anlamlı
olarak farklılaştığı saptanmıştır.