JOURNAL OF THE HUMAN AND SOCIAL SCIENCE RESEARCHES, cilt.10, sa.3, ss.2345-2372, 2021 (TRDizin)
İnsanın kişisel deneyimiyle elde ettiği ya da kanıtlanarak ortaya konan
sistematik düşünceler bütünü olarak tanımlanabilecek bilgi kavramı insan
hayatının büyük bir kısmında yer almaktadır. İnsanlar en basitinden en
karmaşığına kadar tüm sorularına bilgi arayarak cevap bulmaya çalışırlar.
İnternetin, arama motorlarının ve web sitelerinin ortaya çıkmasıyla bilgi
bulma kaynaklarının değiştiği bilinmektedir. Bu nedenle bireylerin bilgi
arama ve yorumlama davranışları araştırma konusu olmuştur. Çalışmanın
temel amacı da sınıf öğretmeni adaylarının bilgi arama ve yorumlama
davranışlarını ortaya koymaktır. Belirlenen amaç doğrultusunda yapılan
çalışmada karma yöntem tercih edilmiş olup “Üçgenleme Tasarım:
Yakınsama Modeli” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu sınıf
öğretmenliği lisans programı birinci sınıfta öğrenim gören 58 öğrenci
oluşturmuştur. Öğretmen adaylarının bilgi arama ve yorumlama
davranışlarını ortaya çıkarmak amacıyla ilk olarak Web Ortamında Bilgi
Arama ve Yorumlama Stratejileri Ölçeği uygulanmış, olası farklılıkları
ortaya çıkarmak için de bilgi arama ve yorumlama davranışlarını
sergileyecekleri ödev verilmiştir. Bununla birlikte öğretmen adaylarının
ödevlerinde kullandıkları kaynaklara yönelik görüş bildirdikleri Kaynak
Kullanımına Yönelik Görüş formu kullanılmıştır. Bulgular incelendiğinde
sınıf öğretmeni adayları Web Ortamında Bilgi Arama ve Yorumlama
Stratejileri Ölçeğinden bilgiyi organize etme stratejisinde en yüksek değeri
aldığı görülmüştür. Nitel veriler incelendiğinde ise adayların çoğunluğunun
gözlem verilerini ödevlerinde kullanmadıkları; güvenilir bilgi edinmek
amacıyla ödevlerinde farklı kaynaklar kullandıkları, daha çok internet
ansiklopedilerini ve basılı kaynaklardan yararlandıkları, farklı kaynakları
karşılaştırarak ya da bilginin bulunduğu web sayfasının özelliklerine dikkat
ederek kaynakların güvenirliğini belirledikleri, çoğunluğunun kaynakça
kullanımının önemini kavrayamama ve kaynak gösterme ilkelerini
bilmemeleri sebebiyle kaynakçaya yer vermedikleri görülmüştür.
Kaynakçaya yer verenler ise bu durumu bilginin kaynağını kanıtlamak ve
hukuki ve ahlaki bir yükümlülük olması sebebiyle yaptıklarını
belirtmişlerdir. Tüm bu sonuçlar dikkate alındığında daha sonraki
çalışmalar için adayların bilgi arama ve yorumlama davranışlarının süreç
içinde değerlendirilmesi, adayların kendi bilgi arama davranışları hakkında
ne düşündüklerinin ortaya çıkarılması önerileri sunulabilir.
The concept of knowledge, which can be defined as the set of systematic
thoughts that a person acquires through his personal experience or is proven
by means of proof, takes place in a large part of human life people try to find
answers to all their questions, from the simplest to the most complex, by
seeking information. It is known that the sources of finding information
have changed with the emergence of the Internet and search engines and
websites. For this reason, individuals' information seeking, and
interpretation behaviors have been the subject of research. This study aims
to reveal the information seeking and interpretation behaviors of pre-service
classroom teachers. Following this purpose mixed method was preferred in
the study, and "Triangulation Design: Convergence Model" was used. The
study group consists of 58 first-grade students studying in the classroom
teaching department. To reveal the information seeking and interpretation
behaviors of the pre-service teachers The Scale for Information Searching
and Commitments Strategies on The Web was applied, and to identify
possible differences, they were given homework where they would display
information seeking and interpretation behaviors. Also, “View Form for
Bibliography Use” was employed to learn the views of the pre-service
teachers about the resources they used in their homework. When the
findings were examined, it was seen that the teacher candidates received the
highest value in the strategy of organizing information, one of the strategies
of searching and interpreting information in the web environment. When
the qualitative data are examined, it is seen that the majority of the
candidates do not use the observation data in their homework; used
different sources in their homework in order to obtain reliable information,
mostly benefited from internet encyclopedias and printed sources,
determined the reliability of the sources by comparing different sources or
paying attention to the features of the web page where the information was
found, and did not include the bibliography because the majority of them
did not understand the importance of the use of bibliography and did not
know the principles of citing references. Those who included the
bibliography stated that they did this because of proving the source of the
information and because it was a legal and moral obligation. Considering
these findings, researchers may conduct additional research to assess the
candidates' information seeking and interpretation activities.