JOURNAL OF THE FACULTY OF ENGINEERING AND ARCHITECTURE OF GAZI UNIVERSITY, cilt.38, sa.4, ss.2487-2494, 2023 (SCI-Expanded)
Kalite, bir ürünün niteliği veya uygunluğu üzerinden anılmaktadır. Yapılı çevrede kalite ise fonksiyonel,
formal, yapısal ve ekonomik olmak üzere dört başlıkta ele alınmaktadır. Fonksiyonel kalite, mekânın
planlanması, değeri, kullanım biçimleri, mekânlar arası ilişkileri, erişilebilirliği, esnekliği, dönüşebilirliği,
kullanıcıların mekânsal memnuniyet algılarını, kullanıcıların mekânı kullanım biçimlerini; formal kalite,
estetik, algı (kültürel değerler ve bilişsel etkenler), çağa uygunluk, bağlamı ile uyumluluk gibi başlıkları;
yapısal kalitenin, strüktür tasarımı, sağlamlık, uygun malzeme ve yapım tekniğini, sürdürülebilir-çevre dostu
olma özelliğini; ekonomik kalite ise, planlama bütçesini, inşa bütçesini, işletme bütçesini, yatırım değerini
kapsamaktadır. Bir yapının kaliteli olup olmadığının saptanması, bu başlıkların değerlendirme odaklı bir
yaklaşımla ele alınmasını gerektirmektedir. Bu çalışmada ise hizmet sağlayıcının tüketici arzularını bilmesini
sağlayan hizmet kalitesi modellerinden boşluk modeli, mimari yapının kalitesinin ölçülmesi için bir altlık
olarak ele alınmaktadır. Çalışmada öneride boşluk modelinin başlıca unsurlarından beklenen hizmet,
beklenen mimari kaliteye; algılanan hizmet, algılanan mimari kaliteye; yeterli görülen hizmet ise, kullanıcı
ve işvereni memnun eden performansa dönüştürülmüştür. Ardından hizmet kalitesindeki boşluk
yaklaşımında geliştirilen boşluklardan yola çıkılarak, yapılarda beklenen ve algılanan kaliteyi ölçmek üzere
uyarlanan olan yeni boşluklar önerilmiştir. Boşlukların değerlendireceği anahtar kelimeler ve boşlukların
aktörler arası ilişkileri tanımlanmıştır. Böylece yapının fonksiyonel, formal, yapısal ve ekonomik kalitesini
ölçen; kullanıcı ve işverenin beklentilerinin anlaşılmasını sağlayan bir çerçeve sunulmuştur.
In the built environment, quality contains functional, formal, structural, and economic aspects. Functional
quality includes space planning, value, usage styles, inter-space relations, accessibility, flexibility,
transformability, spatial satisfaction perceptions of the users, and the way users use the space. Formal quality
contains aesthetics, perception (cultural values and cognitive factors), adaptability to the age, and
compatibility with the context. Structural quality involves the structural design, durability, appropriate
materials and construction techniques, sustainable-environmental friendliness, and lastly economic quality
comprises the planning budget, construction budget, operating budget, and investment value. Determining
whether a building is of quality requires an evaluation. In this study, the gap model, one of the service quality
models was considered as a base for measuring the quality of the architectural structure. The main elements
of the gap model were transformed. The expected service changed to expected architectural quality, expected
service converted to perceived architectural quality, and satisfying quality transformed into satisfying
performance for users and employers. Then new gaps were proposed that were adapted to measure expected
and perceived quality in architectural buildings. Thus, a framework was presented that measures the
functional, formal, structural, and economic quality of the structure and provides an understanding of the
expectations of the user and employer.