Ortaöğretime Geçiş Sınavlarının (OKS, SBS, TEOG, LGS) Kelime Sayıları ve Sıklıkları Bakımından İncelenmesi


YILDIZ M., KABARAN H., SAĞLIK Z. Y.

Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.22, sa.2, ss.919-943, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 22 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.37217/tebd.1336962
  • Dergi Adı: Türk Eğitim Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.919-943
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, ortaöğretime geçiş sınavlarının (OKS, SBS, TEOG, LGS) kelime sayıları ve sıklıkları bakımından incelenmesidir. Çalışmada, ortaöğretime geçişte uygulanan sınavlarda yer alan kelimeler, hece ve harf sayıları ile en fazla tekrar eden kelimeler incelenmiştir. Araştırmada doküman incelemesinden faydalanılmış, 2008 OKS, 2013 SBS, 2017 TEOG, 2018 LGS ve 2022 LGS sınavlarında yer alan Türkçe, matematik, fen ve teknoloji/fen bilimleri ile sosyal bilgiler/ T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük derslerine ait sınavlar incelenmiştir. Verilerin analizinde MAXQDA ve Excel programları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre; en fazla kelime, hece ve harf sayısının 2018 ve 2022 LGS’de, en az ise 2017 TEOG sınavında olduğu görülmüştür. Soru başına düşen kelime sayıları da 2008 yılından 2018 yılına tüm derslerde belirli oranda artış göstermiştir. Kelime sıklıkları bakımından incelendiğinde Türkçe dersinde cümle, parça ve metin; matematik dersinde santimetre ve alan; fen bilimleri dersinde gaz, bitki ve sıcaklık; sosyal bilgiler/T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersinde ülke, savaş, Atatürk ve Türk gibi alana özgü kelimelerin öne çıktığı tespit edilmiştir.
The aim of this study is to examine the word counts and frequencies in secondary education entrance exams (OKS, SBS, TEOG, LGS). In this study, the words used in the secondary education entrance exams, along with their syllable and letter counts, as well as the most frequently repeated words, were analyzed. In the study, document analysis was utilized, and the exams of Turkish, mathematics, science and technology/science and social sciences/the history of revolution and Kemalism courses in 2008 OKS, 2013 SBS, 2017 TEOG, 2018 LGS and 2022 LGS exams were examined. MAXQDA and Excel software were used for data analysis. According to the data obtained as a result of the research, it was seen that the highest number of words, syllables and letters was in 2018 and 2022 LGS and the lowest number was in 2017 TEOG exam. The number of words per question also showed a certain increase in all subjects from 2008 to 2018. When analyzed in terms of word frequency, it was found that the field-specific words became prominent such as sentence, part and text in Turkish lesson; centimeter and area in Mathematics lesson; gas, plant and temperature in science lesson; country, war, Atatürk and Turkish in social studies/the history of revolution and Kemalism lesson.