Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.44, sa.3, ss.2255-2279, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, okul öncesi öğretmen adaylarının “Türk kültüründe çocuk” kavramına yönelik algılarının metafor yoluyla incelenmesi amaçlanmaktadır. Ankara’da bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi okul öncesi öğretmenliği programında öğrenimine devam eden ve gönüllü olarak katılım sağlayan 117 lisans öğrencisi araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Verilerin elde edilmesi amacıyla araştırmacılar tarafından bir veri toplama aracı tasarlanmıştır. Araştırmanın verileri, Kişisel Bilgi Formu ve katılımcıların ‘‘Türk kültüründe çocuk ........ gibidir., çünkü .........’’ ifadesindeki boşlukların doldurulması ile elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen 76’sı farklı olmak üzere 99 geçerli metafor ortak özellikleri açısından incelenerek 11 kategori altında toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre en çok üretilen metaforlar neşe, çiçek, altın, hamur, ağaç ve kukla olmuştur. En çok metaforun üretildiği kategoriler ise sırasıyla değerli bir varlık, toplumun geleceği, yönlendirilebilir ve şekillenebilir, doğal ve mutluluk kaynağı kategorileridir. Birinci sınıfta öğrenim gören okul öncesi öğretmen adaylarının en fazla “doğal ve mutluluk kaynağı” kategorisine ait metafor ürettiği görülmektedir. Dördüncü sınıf okul öncesi öğretmen adaylarının oluşturduğu metaforlar ise “değerli bir varlık” ve “toplumun geleceği” kategorilerinde yoğunlaşmaktadır.
The purpose of this study is to investigate early childhood preservice teachers' perceptions of the “Child in Turkish Culture” through metaphors. The study group consists of 117 undergraduate students enrolled in the early childhood education program of a state university. The research data are based on the Personal Information Form and the participants' statements “In Turkish culture, a child is like... because...,” which were obtained by filling in the blanks in the expression. The data were analyzed using the content analysis method. In the research, a phenomenological study was conducted as part of the qualitative research approach. As a result, 99 valid metaphors, 76 of which were different, were examined in terms of their common features and classified into 11 categories. According to the findings, the most frequently produced metaphors were joy, flower, gold, dough, tree, and puppet. The categories in which the most metaphors were produced are, respectively, “a precious asset”, “the future of society”, "manipulable and moldable", “natural and source of happiness”. Freshmen preservice teachers mostly produce metaphors belonging to the “natural and source of happiness”, while the metaphors created by senior preservice teachers intensify in the categories of “a precious asset” and “the future of society”.