Özel Yetenekli Öğrencilerle İlgili Türkiye’de Yayınlanan Tezlerin İncelenmesi


Adıgüzel Ulutaş M.

Eğitimde Güncel Araştırmalar - V, Doç. Dr. Önder Baltacı, Editör, Ozgur Yayınları, Gaziantep, ss.183-198, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Ozgur Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Gaziantep
  • Sayfa Sayıları: ss.183-198
  • Editörler: Doç. Dr. Önder Baltacı, Editör
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özel yetenekli bireylerin gelişimleri için yapılacak ilk adım onların doğru

bir şekilde tanılamak sonrasında da yeteneklerine uygun eğitim ile onları

desteklemektir. Özel yetenekli öğrencilerin gelişimlerinin desteklenmesi, doğru

bir şekilde tanılanması, yaşadıkları ve/veya yaşayabilecekleri problemlerin ele

alınması, eğitimleri için uygun öğretim ortamlarının geliştirilmesi ve bunların

etkililiğinin incelenmesi gibi akademik çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu

bağlamda da özel yetenekli bireyler ile yapılmış kapsamlı akademik çalışmalar

önem arz etmektedir. Bu çalışmada da özel yetenekli öğrenciler ile Türkiye’de

yapılmış son üç yıldaki tezlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada

nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi yöntemi

kullanılmıştır. Araştırma kapsamında incelenen dokümanlar, 2021 yılından

2023 yılı Kasım ayı sonuna kadar yayınlanmış Türkiye’de özel yetenekli

bireyler ile yapılmış yüksek lisans ve doktora tezlerinden oluşmaktadır.

Araştırmanın amacı doğrultusunda erişilen yüksek lisans ve doktora tezleri

arasından tez seçim kriterleri de göz önüne alınarak toplam 98 tez araştırma

kapsamına alınmıştır. Araştırma amacı doğrultusunda belirlenen yüksek

lisans ve doktora tezleri yayın yılı, üniversite, enstitü, ana bilim dalı/bilim

dalı, tezin türü, kullanılan araştırma deseni, örneklem büyüklüğü ve tezde

yer alan anahtar kelimeler bağlamında analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda

son üç yılda tezlerin en fazla Bahçeşehir Üniversitesi, Gazi Üniversitesi,

Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Hacettepe Üniversitesi’nde; Eğitim

Bilimleri Enstitüsü ve Lisansüstü Eğitim Enstitüsünde; matematik eğitimi,

özel eğitim ve fen bilgisi eğitimi bilim dallarında; 2022 yılında ve yüksek

lisans tezi olarak yapıldığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte yapılan tezlerde

araştırma deseni olarak daha çok nicel araştırma desenlerinin tercih edildiğini

ve örnek büyüklüğünün 1-99 arasında kişi sayısından oluştuğu bulunmuştur.