58. Eşitsizlikler İçinde Eşit Yarış; YKS de Ulusal Eğitimin Aynası Kırık.


Karaağaçlı M.

cilt.3, sa.3, ss.1-4, 2024 (Hakemsiz Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tartışma
  • Cilt numarası: 3 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2024
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.1-4
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eşitsizlikler İçinde Eşit Yarış;

YKS’de Ulusal Eğitimin  Aynası Kırık!

Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KARAAĞAÇLI

G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

 

 

1.Öndeyi

“Eşitsizlikler İçinde Eşit Yarış; YKS’de Ulusal Eğitimin  Aynası  Kırık!” konulu bu çalışmanın  amacı; sosyo-ekonomik ve  kültürel eşitsizliklerin  eğitimde  fırsat  ve imkan eşitsizliğini  derinleştirdiğine  Türkiye kamuoyunun  dikkatini çekmektir. Çalışma; ilgili alan yazın bulgularına ve yazarın postpozivitist görüşleriyle gözlemlerine dayalı oluşturulmuştur.

 

Çalışma; (1)Öndeyi, (2)Ulusal Eğitimin  2024 YKS  Aynası, (3)Eşitsizlik Türleri ve Oranı, (4)Sosyolojik Eşitsizlik, (5)Eşitsiz Ulusal Eğitimde  Eşitlik  Güzellemeleri!, (6)Ulusal Eğitimde Eşitsiz  Hazırlıklı  Eşit Sınav: YKS, (7)Vargı ve Yargı, (8)Öneriler  alt başlıklarında sistematize edilmiştir.

 

2.Ulusal Eğitimin  2024 YKS  Aynası

Ulusal Eğitimin   2024 YKS  Tablosunun Sayısal Görünümü  Çizelge  halinde aşağıda verilmektedir.

 

Çizelge

Ulusal Eğitimde  2024 YKS  Tablosunun Sayısal  Görünümü*

 

TYT Oturumu

AYT  Oturumu

YDT Oturumu

Başvuran Aday Sayısı

3.120.870

2.019.699

233.384

Sınava Giren Aday Sayısı

2.819.362

1.776.496

171.090

Sınava Girmeyen Aday Sayısı

301.508

243.203

62.294

Sınavı Geçersiz Sayılan Aday Sayısı

287

47

6

Sınavı Geçerli Aday Sayısı

2.819.075

1.776.449

171.084

*ÖSYM, 2024; www.ösym.gov.tr’daki verilerden oluşturulmuştur.

 

Ulusal Eğitimde  2024 YKS  Tablosunun Sayısal  Görünümüne bakıldığında; YKS  başvuran adaylarının TYT –Temel Yeterlik Testi oturumunda 3 milyonun üzerinde olduğu,  bu sayının yaklaşık %10’nun  sınava  girmediği  görülmektedir.

AYT-Alan Yeterlik Testi  Oturumunda   sınava başvuran   2.019.699  adaydan 243.203’nin  sınava  girmediği,  YDT-Yabancı dil Testi  oturumunda ise 233.384  adaydan 62.294’ünün sınava  girmediği dikkati  çekmektedir.

Bu sayısal görünüm, 2024 YKS’ye ulusal ölçekte  başvuran  10  adaydan  1’inin sınava  katılmadığını  ortaya koymaktadır.

Bu  durumun Türkiye Eğitim Coğrafyasında  uygulanan kamusal  eğitimi  zayılatan  özel-paralı eğitimi  yaygınlaştıran  neoliberal tutucu kuşatmacı  eşitsiz eğitim-öğretim  süreçlerinden kaynaklandığı söylenebilir.

Anılan tabloyu  parası olan çocuğun okuduğu  olmayanın  ise   su, limon,  kağıt mendil  ve  mısır  sattığı  traji-dramatik ahval  somutlandırmaktadır.

 

Çünkü,    çok  yönlü derinleşen eşitsizlikler içinde YKS kuşağındaki  genç bireyler sosyo-ekonomik, sosyo-kültürel  zayıflıklıklarla  yaşamak  ve  eğitimde sözde eşit (!) bir  yarışa  girmekle  karşı  karşıya  bırakılmaktadır.

Aşağıda, “çalışmanın temel amacının gerçekleşmesine katkı  getirir” varsayımıyla birey yaşamını  doğrudan ve  derinden  etkileyen  eşitsizlik  kavramı  ele  alınıp tanıtılmaktadır.

 

3.Eşitsizlik Türleri  ve Oranı

Eşitsizlikbir toplumdaki  kaynakların adaletli ve eşit olmayan dağıtılmasıdır. Hakça  paylaşım  ve üleşimin becerilemediği sosyolojik  her yapısal birim adaletsiz ve  eşitsiz  dolayısıyla hukuktan  ve insan  haklarından uzaktır.

Eşitsizlik yaygın  alanyazında   temelde  şu  dört  türde  sınıflanıyor:

·       Doğal  özellikler: Göz rengi  ve  saç rengi gibi fiziksel  özelliklerdir.

·       Doğal  derecelendirmeli  özellikler:  Yetenek ve zeka gibi fiziksel  özelliklerdir (Manza, 2020: 288 ve Turner, 2020: 287),

·       Sosyal role dayalı özellikler: İş, görev, meslek farklılarıyla ilgili özelliklerdir.

·       Sosyal prestij ve statüye  dayalı özellikler: Sosyal beğeni  ve maddesel  özelliklere  dayalı toplumsal tabakalaşma  özellikleridir (Karaağaçlı, 2021-1; 37-49).

 

Sosyoloji  bilgi kolu, genellikle insanların  varlıksal eşitliğiyle ilgili kalıp normlu betimlemeler ve  yargılar yerine eşitsizlikleri   sosyal deneyli   çalışmalara  dayalı bulgularla   açıklar.

 

Eşitsiz  sosyallikte,  özgürlük oranı” (1)Kaynaklar  ve (2)Kıymetler  ile  betimlenir (Bauman, 2016: 127).

·       Kaynaklar birey  yurttaşın  sahip olduğu para, mal,  mülk gibi maddi sahiplikleri ve sosyal sermayesidir.

·       Kıymetler ise birey  yurttaşın elde edebileceği ürünleri ve hizmetleri birbiriyle karşılaştırıp kendine göre  önceliği olanı seçmesidir.

 

Özgürlük oranı, kişinin kendi öznel koşulları içinde neyi yapabileceğini veya neyi yapamayacağını gösterir.  Eş deyişle  tercih etmesidir.  Bu  tercihe  somut  örnek olarak da;    son parasını  müzik aleti, kitap ya da eşya  taksiti için kullanmasındaki seçim  önceliği  verilebilir.

 

4.Sosyolojik Eşitsizlik

·       Sosyolojik eşitsizlik, bir toplumdaki  kaynakların  adaletli ve eşit olmayan her  tür bağlamdır.

·       Sosyolojik eşitsizlik; güç, din, akrabalık, prestij, ırk, cinsiyet, yaş  ve sosyal sınıfın getirdiği toplumdaki sosyal mallara erişimin farklılaşmasından  kaynaklanır.

·       Sosyolojik eşitsizlik, post kapitalist neoliberal tutucu  kuşatmacı siyasi politiklerle derinleşir.

·       Sosyolojik eşitsizlik,  hangi alan ve hizmet biriminde ele  alınırsa alınsın, o sistemle ilgili “girdi-işlem-çıktı-ürün”  öğelerindeki ontolojik olarak  eşitliğinin olmamasıdır (Karaağaçlı,  2021-2: 36).

Çünkü,  anılan bu  öğelerin  işleyiş  süreçleri  sonucunda, işgücü piyasası, gelir kaynağı, sağlık hizmetleri ve ifade özgürlüğü, eğitim, siyasi temsil ve katılım eşitsizliği  sistem eşitsizliğini doğurur.

Eşitsizliklerin betimlenmesinde  sisteme ait şu kritik sorulara verilen ve verilecek  cevaplar  eşitsizliği daha  somut betimler.

Fırsatlarda Eşitsizlik

Sonuçlarda Eşitsizlik

Kim ne yapıyor veya yapabiliyor?

Kim neyi elde ediyor?

Gezegenin  nerdeyse büyük bir köy haline gelmesini sağlayan ülkelerin  birlikleri neo-özneli   kavramlardan  olan küreselleşmeye  bireyleri  mahkum etmiştir. Çünkü; küresel gezegen, eşitsiz  sosyal yapıyı tetiklerken, eşitsizliklerin nitel ve nicel yapılarını  derinleştirerek,  kendi kendini üreten hale getirmiştir. Sosyolojik eşitsizliği artıran  siyasal tercihler, devlet - iktidar - birey yurttaş  bağlarını yabancılaştırıp,  sosyal ve dayanışmacı  devlet karakterini  özel  şirket niteline dönüştürmüştür.

 

5.Eşitsiz Ulusal Eğitimde  Eşitlik  Güzellemeleri!

Eğitimde  eşitliği yasal olarak güzelleyen ancak pratikte  gerçekleşmeyen  eşitlik adına; Türkiye’de eğitime erişimde eşitlik fırsat ve imkan olguları  1739 Sayılı Milli Eğitim Kanunu’’nda şöyle yer  alıyor:

 

MEB  TEMEL KANUNU’NDA  EŞİTLİK

Genellik ve eşitlik: Eğitim kurumları dil, ırk, cinsiyet ve din ayrımı gözetilmeksizin herkese açıktır. Eğitimde hiçbir kişi ve aileye, zümreye veya sınıfa imtiyaz tanınmaz.

Eğitim hakkı: Temel eğitim görmek her Türk vatandaşının hakkıdır. Temel eğitim kurumlarından sonraki eğitim kurumlarından vatandaşlar ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde yararlanırlar  (MEB,1973).

 

Eğitimde  fırsat ve imkan eşitliği  Türkiye coğrafyasını kapsayıp  kucaklayamıyor. Çünkü; yukarı satırlarda verilen  ilkeler ikonik olarak  1739 Sayılı Milli Eğitim Kanunu’’nda kalmış görünüyor.

 

Eğitimde eşitsizlik;  paralı  eğitim  anlayışlı her düzeydeki özel okullar ve paralı kurslarla  bozulmuş bulunuyor.

Gezegeni ve Türkiye’yi  tehdit eden salgında okulların kapanması eğitime  bilişim ortamlı  erişimleri zorlaştırmıştır.

Uzaktan eğitim sistemleri de  bilişim ortamlı araçlara ve gereçlere duyulan gereksinimi artmıştır.

 

Tümelde eğitim ihtiyaçlarının çözümü parasal yükleri beraberinde getirdiğinden, eğitime erişimde  fark parası olmayanlar   aleyhine  bozulmuştur (Karaağaçlı, 2021-1 ve Karaağaçlı, 2021-3).

 

6.Ulusal Eğitimde Eşitsiz  Hazırlıklı  Eşit Sınav: YKS

 

YKS nedir?: YKS, üniversiteye girişte YGS ve LYS yerine gelen Yükseköğretim Kurumları Sınavıdır.

YKS ne  zaman  başladı?:  2017-2018 eğitim öğretim yılı ile uygulanmaya başlanan ve her yıl yapılan ortaöğretimden yükseköğretime geçiş sınavı  ÖSYM tarafından  yapılıyor.

YKS kapsamı nelerden oluşuyor?: YKS  ile  3 ayrı oturumdan oluşan kapsamlı soruları  cevaplayarak  başarı aramaktadır.  Bu oturumlar; (1) Temel Yeterlilik Testi (TYT), (2) Alan Yeterlilik Testi (AYT) ve (3) Yabancı Dil Testi (YDT) olarak uygulanmaktadır.

8-9 Haziran 2024 tarihlerinde uygulanan Yükseköğretim Kurumları Sınavı'nın (2024-YKS) değerlendirme işlemleri tamamlanarak  sonuçlar   açıklanmıştır.

 

Sınava giren öğrencilerin matematik ve fen bilimleri testindeki başarısızlıkları düşündürücüdür. Çünkü; 40 soruluk temel matematik testinde 7,955 ve 20 soruluk fen bilimleri testinde 3,478 doğru net ortalaması yapıldı.

 

Türkiye genç nüfus hazinesine sahip  ülke olarak   bu  yıl 3 milyondan fazla  genç YKS  için emek  verdi.

Sınava  giriş koşulları  hazırlık yönüyle   her genç birey  için aynı eşit ortamları  ve süreçleri vermedi.  Çünkü;  YKS  hazırlığının  önemli  ayaklarında olan Lise 12. Sınıftaki öğrenciler okul  ve   okul dışı destek yani  kursa  katılma  ve   özel  öğretmenden dersler alma gibi paraya dayalı YKS  için  hazırlık koşullarından eşitçe yararlanmadı.

Her  öğrencinin  YKS hazırlıkları  Türkiye’nin coğrafyasında  sosyo-ekonomik ve sosyo kültürel bağlamında farklı olanakları gündeme getirdi.  Sınava  hazırlanma   eşitsiz eğitsel  olanaklarla yapıldı.

Aslında, kamusal eğitimin,  en yumuşak karınlarından olan YKS gibi  ulusal  ölçekte büyük bir sınava   çocuklarının sadece  okuldaki derslerle  hazırlanamayacağı  gerçeği  başta eğitim bilimciler  ve  aileler olmak üzere  toplumun ilgili tüm kesimlerince ortak  kabul gören  travmatik  bir durumdur.

Geçtiğimiz yıllarda sınava  hazırlıkta  olan  Lise  12.sınıfta öğrenim  gören öğrencilerin  ikinci dönem yani bahar  önemi okula devamlarının aranmaması da  ulusal eğitimin, “Ben  hazırlayamıyorum, herkes YKS hazırlığını kendi yapsın” halli kötü karnesinin  açık itirafıydı.

7.Yargı  ve  Vargı

“Ulusal Eğitimin Eşitsizlikler İçinde Eşit Yarışı Olan  YKS  Aynası;  Kırık!”  konulu bu çalışmada  elde edilen bulgular ışığında ulaşılan  yargı   ve  vargı şu  noktalarda  belirmektedir:

1739  sayılı  MEB Kanunu  içerdiği  yukarıda  sıralanan “eşitlik”  ilkelerinin  pratikte işlevinin   olmadığı   eğitimle  ilgili her taraf için  yaygın  kabul gören  bir  gerçektir.

Gezegenin  ve Türkiye  coğrafyasının  herkese  ve  her canlıya yetebilecek  kaynakları  bir  lehine daha  çok  kazanç elde  etmesi için kullanılır olması doğrudan sosyo-ekonomik dolayısıyla da eğitsel  eşitsizlikleri artırmaya  devam etmektedir.

Çünkü ailelerin;

·       Sosyo-ekonomik durumu,

·       Eğitim düzeyi,

·       Coğrafi bölgesel farklılıklar  ve

·       Topoğrafik konumlardaki  farklılıklardan   kaynaklanan sorunlar sosyo-ekonomik  ve  sosyo-kültürel  eşitsizlikleri daha artırmakta; geniş  halk kitleleri, ulusal gelir dağılımından  emekleri ve konumları  bağlamlı  yararlana-ma-maktadır.

 

Son yaşanan dış ve iç salgın sürecine  ek olarak 6  Şubat 2023’de yaşanan Türkiye’de 11  ili kapsayan  depremin doğurguları, eğitim görmede YKS  hazırlığı  yapan genç  bireyleri daha  çok  teknolojiye bağımlı hale getirirken, uzaktan eğitim ortamları ve araçları ise  daha  çok parasal  harcama  gerektirmiştir. 

Bu   durumda   teknolojik  araç  ve ortamlara  erişme  gereksinimi  en temel ihtiyaçlarını  bile  karşılamada   zorlanan halk  kitlelerini  daha  da zorlamıştır.

 

Çünkü, Gezegenin  ve memleketin son  yaşadığı dış salgın (pandemi) ve iç salgın (epidemi) krizi, karşılıklı yüz yüze etkileşimleri, alışverişleri,  bireyler arası görüşmeleri tamamen değiştirip maskeli balolara dönüştürürken,  eğitim-öğretim süreçlerini ise yüz-yüzelikten alıp uzak uzak  okullardan uzaklaştıran işlevsiz  sanal sınıflara  mecbur  etmiştir. Zira okulların bireysel, sosyal, ekonomik, siyasal ve  gizil  temelli işlevleri uzak  eğitimi  değil; açık okulları gerektiriyor (Karaağaçlı, 2023).

 

Kamuyu  küçülerek  özelleştirmeyi güzelleyen  yeni özneli tutucu kuşatmacı politikalar ulusal  eğitimde “Ben  hazırlayamıyorum, herkes YKS hazırlığını kendi yapsın”  yaklaşımında olması  da  her  öğrencinin  YKS  sürecine eşitsiz  hazırlanmasına neden olmuştur.

Anılan eşitsizliklerin   sonucu olarak da  2024 YKS  sonuçları  açısından Ulusal  Eğitimin  tümelde karnesi  ve aynası  kırıktır.

Çünkü; “Emeğiniz, emanetimizdir” çalışma  mottosuyla  YKS yapan ÖSYM sınav  için yaptığı  ön hazırlıklar ve uygulama sürecindeki  titizlikleri  ile  sınava giriş koşulları teoride  eşitlenirken,  butikte  eşitlenemiyor.

Bu eşitsizliğin nedenlerinin temelinde  ise gezegenin  ve memleketin  herkese  ve  her canlıya yetebilecek  kaynakları  bir  kesimin elinde daha  çok  kazanç elde  etmesi ve mülteciler (Karaağaçlı, 2024)  için kullanılıyor.

8.Öneriler

“Eşitsizlikler İçinde Eşit Yarış;  YKS’de Ulusal Eğitimin  Aynası Kırık!   konulu bu çalışmanın  yargısı  ve vargısı doğrultusunda  şu önerilerin ulusal ölçekte dikkate alınmasında  yarar  görülmektedir:

·       Sosyal devlet  ve eğitimde eşitlik güzellemeleri yapma yerine; “gezegende herşeyin başı  eğitimdir”  bulgusunu  pratiğe aktarılmalıdır.

·       Ortak paydamız eğitimin  partisi  olmazken,  sosyal, eşitlikçi  ve bilimsel politikaları olmalıdır.

·       Her genç bireye  eşit  koşullarda YKS hazırlığı  yapma  olanakları  sağlanmalıdır.

·       Lise  12. Sınıfları  YKS  hazırlıkları  şirinliğiyle okuldan  uzaklaştırma  yerine;  okul  içi derslerde  düzenleme  ve  anılan sınava  hazırlık  sınıfları planlanmalıdır.

·       Liselerde YKS  hazırlık sınıflarında  derslerin işleyişi ve  test uygulamaları  yapılmalıdır.

·       Kamu yeni özneli liberal  gerekçelerle  minimalize edilmemeli,  kamusal  eğitim  güçlendirilmelidir.

 

Refere Alınanlar

Bauman,  Z. (2016). Sosyolojik Düşünmek. Çev: Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

 

KaraağaçlıM. (2021-1). Eğitimin Sosyolojisi. İkinci Yazım Birinci Basım. Ankara: Kitapçı Basımevi Yayıncılık  Dağıtım Tasarım San Tic. Ltd. Şti. ISBN No:978-605-62357-9-5. Bandrol  Seri Aralıkları: THG-PRH 637078-637207.

 

Karaağaçlı, M. (2024-2). Türkiye Depo Değildir! Mektepli Gazete. Köşe Yazıları. 23 Haziran 2024. http://www.mektepligazete.com.

 

Manza, J. (2020). Eşitsizlik. Çev: Çağrı Mutaf. Ed: Bryan S. Turner. ss.288-293. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.

 

MEB (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Temel Öğretim  İlkeleri. Yayımlandığı Resmi Gazete: Tarih : 24/6/1973 Sayı :14574.

ÖSYM, (2024).YKS  İstatstikleri  ve Sonuçları. www.ösym.gov.tr. 17.07.2024.

 

Turner, Bryan S. (2020). Eşitlik. Çev: Çağrı Mutaf. Ed: Bryan S. Turner. ss.286-288. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.

____________

İletişim ve Erişim

Dr.  Öğr. Üyesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

e-posta         : mkara@gazi.edu.tr  

ORCID          : https://orcid.org/0000-0003-3488-1021

Web         (1): w3.gazi.edu.tr/~mkara 

Web         (2): https://avesis.gazi.edu.tr/mkara

Web         (3): www.yurtspor.com

Web         (4): www.mektepligazete.tebeşir

Web         (5): www.mektepligazete.bülten

Facebook  (1): Kirizma
Facebook  (2): Mustafa Karaağaçlı
Twitter         : M_Karaagacli_
İnstagram    : mustafakaraagacli1

Blog            :kirizma.blogspot.com